Opera i Tammerfors

Opera i Tavastland


Opera för Sveriges Seniora Läkare!


8-13 februari 2023.

Från bra platser i Tammerforshusets stora salong får vi uppleva premiären på Richard Wagners Den flygande holländaren i regi av Marika Vapaavuori.


I Tammerfors ser vi även Tove Janssonmuseet, jugenddomkyrkan med Hugo Simbergs fresker, Sara Hildéns konstmuseum och den modernistiska Kalevakyrkan.


Historiens vingslag möter vi i Tavastehus slott grundat av Birger Jarl.

I Tavastehus besöker vi också Jean Sibelius födelsehus där vi bjuds på pianosoaré. I bruksorten Mänttä upplever vi det storslagna konstcentret som familjen Serlachius öppnade 2014. På en udde vid Vånåstråten ser vi skulptören Emil Wikströms vackra ateljéhem från förra sekelskiftet. Det bästa av finskt glas möter vi på Iittala glasbruk.


Ciceron på resan är konstvetaren Sandra Lindblom och reseledare är kulturhistoriker Ola Olsson. Vi reser till Finland med Viking Lines nya omtalade fartyg Viking Glory som anlöper Åbo. På hemresan reser vi från Helsingfors med Silja Lines högklassiga MS Silja Serenade. Bussanslutningar från en stor del av landet.


Reseprogram.


Dag 1. Onsdag 8 februari. Utresa från Stadsgårdsterminalen med Viking Line.

Kl. 19:00-19:20 samling i Stadsgårdsterminalen (Vikingterminalen). Reseledare Ola Olsson möter och delar ut båtbiljetter. Ola står med skylt i terminalen.


Kl. 20:00 avresa med MS Viking Glory, Viking Lines nya flaggskepp som sattes i trafik i mars i 2022.


Vi intar sedan gemensamt trerätters middag med vin, kaffe & avec i restaurang Skrubba.


Dag 2. Torsdag 9 februari. Från Åbo till Tammerfors

Kl. 07:30 (lokal tid) ankomst Åbo. 

Kl. 08:00 avresa med abonnerad buss. Vår ciceron Sandra Lindblom ansluter.

Kl. 09:30 Frukost på Scandic hotel i Forssa.


Från Åbo och landskapet Egentliga Finland reser vi rakt österut till landskapet Tavastland och den gamla residensstaden Tavastehus. Här får vi först en en guidning i Jean Sibelius födelsehem följt av 30 minuters pianosoaré. Vid stora torget ser vi även stadskyrkan exteriör uppförd efter ritningar av Gustav III:s gunstling den franske konstnären och arkitekten Louise Jean Deprez.


Vi besöker sedan Tavastehus slott som grundades av Birger Jarl på 1200-talet. Slottet uppfördes som en av de fyra tidiga centralborgarna i Finland tillsammans med borgarna i Åbo, Viborg och Nyslott. Dessa borgar var regionala centrum för administration och försvar i det framväxande svenska riket. Rundvandringen på slottet innebär bland annat att gå i branta trappor.


Efterföljande lunch på slottsrestaurangen.


Vi reser på den gamla nordliga landsvägen som följer vattenvägen längs Vånåsstråten. I Hattula by passerar vi den medeltida Heliga Korsets kyrka berömd för sina vackra väggmålningar. Kyrkan var under medeltiden även vallfartsort. Genom Kangasala socken färdas vi på Kejsaråsen med milsvid utsikt över sjölandskapen. Åsen har sedan 1700-talet varit en stor attraktion och besöktes båda av Gustav III och Kejsar Alexander I. På närbelägna  Harjulaåsen Zacharias Topelius dikten "Sommardag i Kangasala". Sandra läser dikten som beskriver det vackra sjölandskapet. 


Vi fortsätter sedan till Tammerfors. Staden som är Finlands tredje största grundades 1779 av Gustav III vid den mäktiga forsen mellan sjöarna Näsijärvi och Pyhäjärvi. Under början av 1800-talet växte det här fram textil- och pappersindustrier som kommit att sätta prägel på staden.


Här besöker vi först Muminmuseet i Tammerforshuset som har de största samlingarna av Tove Janssons konst med målningar, bokillustrationer och modeller kopplade till Mumintrollens värld. Museets samlingar bygger på donationer av Tove Jansson. På museet får vi en guidning.


Vi checkar in på vårt hotell, Scandic Tampere Koskipuisto beläget i centrum vid Forsparken med utsikt över den stora forsen som gett staden dess namn.


Gemensam trerätters middag med två glas vin i hotellets restaurang på kvällen.


Dag 3. fredag10 februari. Heldag i Tammerfors med Trollflöjten.

Kl. 07:00-08:50 frukost.


Kl. 09:00 Sandra och Ola tar oss med på en stadsvandring längs forsarna i centrala Tammerfors där stans industrier kom att anläggas. När vi vandrar över Tavastbron ser vi stadens mest berömda konstverk, de fyra stora bronsfigurerna (tre mansgestalter och en kvinnofigur) som skapades av den berömde skulptören Wäinö Aaltonen till stadens 150-årsjubileum 1929. Kvinnogestalten symboliserar Suomijungfrun och de tre massiva mansfigurerna de mytiska birkarlarna, finsktalande medeltida handelsmän som handlade med samernas skinn och pälsar och även hade kungens uppdrag att uppbära skatt av samerna på bägge sidorna av Bottenviken.


Vi fortsätter till paradgatan Hämeenpuisto (Västra Esplanadgatan) där vi möter stadens dramatiska politiska historia i form av monument och symbolbyggnader. I Tammerfors avgjordes det finska inbördeskriget, då de vita trupperna vann en stor seger över de röda i mars-april 1918. För att högtidlighålla minnet av segern lät staden här uppföra ett frihetsmonument i form av en atletisk naken krigare som höjer sitt svärd i en segergest. Monumentet placerades snett framför de rödas viktigaste byggnad, Folkets hus. Segermonumentet formgavs av skulptören Viktor Jansson, Tove Janssons far. Efter Finlands förlust mot Sovjetunionen under andra världskriget pressade den sovjetiska ambassaden igenom att ett Leninmuseum skulle inrättas i Folkets hus för att ihågkomma Lenins och Stalins första möte som skedde i Tammerfors 1905. En liten bit ifrån Folkets hus ligger det nyskapande stadsbibliotek (invigt 1986) som är en byggnad inspirerat av tjäderns former. Biblioteket ritades av det kända arkitektparet Reima och Raili Pietilä som 20 år tidigare färdigställt den lika nyskapande Kalevakyrkan i Tammerfors. Stadsvandringen är drygt en timme lång. Känner man att det kan bli lite för lång vandring kan man välja att åka med bussen som kommer hämta upp gruppen vid stadsbiblioteket.


Med buss fortsätter vi sedan till Sara Hildéns konstmuseum i en modernistisk byggnad av Pekka Ilveskoski och mycket vackert beläget med utsikt över sjön Näsijärvi. På museet som är en av Finlands främsta samtidskonstscener ser vi verk ur museets samlingar av finsk konst och internationell konst. Här intar vi även förmiddagskaffe.


Vi besöker sedan Kalevakyrkan, som är ett av den finska modernismens viktigaste verk. Den strama och högresta kyrkan uppfördes i mitten av 1960-talet efter ritningar av Reima och Raili Pietilä. Den enkla gröna altarduken formgavs av Vuokko Nurmesniemi, Marimekkos legendariska formgivare. Både exteriört och i den sakrala och avskalade inredningen påminner kyrkan om Le Corbusiers berömda kapell Notre Dame du Haut i Ronchamp. 


Vi avslutar vår stadstur med besök i den vackra domkyrkan ritad i nationalromantisk stil av arkitekten Lars Sonck. I kyrkan uppförd i grå granit ser vi Hugo Simbergs berömda freskomålningar från början av 1900-talet.

Simbergs målningar bildar ett unikt allkonstverk inom finsk kyrkokonst inspirerat av den italienska renässansens väggmålningar. Vid invigningen riktades hård kritik mot Simberg för de tolv nakna pojkar som bär en rosenkrans (livets krans med törnen och blommor) på läktarnas framsida. Mittvalvet pryds av paradisormen som biter i ett stort äpple. Ena läktartaket täcks av ryggmönstret från en korsspindel symboliserande mikro- och makrokosmos medan spindelnätet anspelar på livets gång och på glömskan. Idag är kyrkan en av de platser i Finland som lockar flest utländska besökare.


Sen lunch på egen hand och egen tid i Tammerfors.


Kl. 17:45 efter några timmar på egen hand. Samlas vi i lobbyn för buss till premiären av Den flygande holländaren.


Föreställning pågår kl. 18:30-22:30 inklusive mellanakt, då vi intar en lättare operasupé (räksmörgås) med ett glas vin i foajéserveringen.


Wagner fick idén till operan sommaren 1839 då han och hustrun Minna i all hemlighet lämnade Riga och tjänsten som kapellmästare för att slippa ifrån sina kreditorer. Han seglade med skonerten Thetis från Pillau till London. Om resan berättade han själv:


Den varade i tre och en halv vecka och var fylld av spänning. Tre gånger råkade vi in i en våldsam storm, och en gång tvingades kaptenen söka nödhamn i en norsk fjord. Färden i den norska skärgården gjorde ett starkt intryck på mig. Sägnen om den flygande holländaren, sådan jag fick höra den berättas av sjömännen, formade sig till en fixerad bild i min fantasi, just som om jag själv hade upplevt den bland sjörövare.


Man antar att det ställe där de sökte nödhamn var Sandviga på Hisøy vid Arendal. Men mer troligt är att det var Sandvika på ön Borøya i Oksefjorden. På Borøya fanns vid den här tiden en väderkvarn (som Wagner själv omnämner) och en gård som hette Dalane. Den norske skepparen i operan har Wagner kallat Daland. Den flygande holländaren är en sägenomspunnen gestalt, som spelat en stor roll i sjömännens fantasi. Att möta honom på havet betydde olycka. I Wagners opera finns det möjlighet för holländaren att få Guds förlåtelse. Här möter man för första gången "frälsartanken", som kom att spela en så stor roll i Wagners senare verk. Vart sjunde år får holländaren gå i land. Om han då möter en kvinna, som lovar honom sin trohet och som håller sitt löfte, blir han frälst från sin förbannelse.


Den flygande holländaren uruppfördes på nuvarande Semperoper i Dresden 2 januari 1843 under Wagners egen ledning.


Den svenska premiären ägde rum på Stockholmsoperan den 24 januari 1872.


Marika Vapaavuori beskriver arbetet med operan Verkets fascination ligger i att det alltid finns nya toner och nyanser i det. Den tilltalar såväl erfarna operavänner som ny operapublik. Operans dragningskraft ligger inte bara i dess  starka musikaliska uttryck utan också i dess starka visuella värld.


Verket är som havet självt – alltid i rörelse, lockande, tillfälligt bekymmerslöst, plötsligt turbulent och hotfullt. Alltid hisnande vacker och ursprungligt.

 

Operan sjungs på tyska med textning på engelska.



Dag 4. Lördag 11 februari. Heldagsutflykt till Serlachiusmuseerna i Mänttä

Kl. 07:00-08:20 frukost.


Kl. 08:30 avfärd med vår buss till Mänttä.


Pappersbrukspionjären Gustaf Adolf Serlachius lämnade Tammerfors 1868 och sin tidigare kompanjon Fredrik Idestam (Nokias skapare) och grundade träindustrierna i den väglösa vildmarken vid forsen i Mänttä. Här byggde han upp en av världens främsta pappersindustrier och en hel stad. 


Serlachius var även en stor konstmecenat och skapade en stor konstsamling som kom att utökas av hans efterträdare och brorson Gösta Serlachius. Denne grundade en konststiftelse som driver utställningsverksamheten vilken år 2014 utökades med närmare 5.000 kvadratmeter genom invigningen av den nya utställningspaviljongen "Gösta".


Vi inleder vårt besök i Mänttä med Vita huset, det gamla huvudkontoret som idag fungerar som museum över pappersbruket men även det har samtidskonstutställningar. 


Efter förmiddagskaffe och rundvandring i Vita huset besöker vi brukskyrkan med konstnärlig utsmyckning av Alvar Cawén och Hannes Autere. 


Därefter tar vi oss den nya utställningspaviljongen Gösta och den intilliggande herrgården.


Här väntar lunch och sedan sedan introduktion till de aktuella utställningarna, Punoutua, Mellan det förflutna och framtiden och Detta kunde pågå för alltid. 

                               

PUNOUTUA

Rachel Kneebone (f. 1973) framställer sina gåtfulla skulpturer av vitt porslin, ett material som reagerar känsligt på ljus och emellanåt ser tungt och fast ut, emellanåt lätt och genomskinligt. Materialets egenskaper stöder verken där fragment av människokroppen mångdubblas och blandar ihop sig så väl med varandra som med oidentifierade organiska former.


Kneebone undersöker i sin konst mänskligheten, livets kretsgång, formförändringar och förnyelse. I strömmen av de komplexa motsatserna blandas vidsträckta hänvisningar till litteraturen och konstens historia. Allting är i rörelse: rokokons lätthet blandas med nutidens problem och framtiden smälter samman med renässansens optimism. Rachel Kneebone (f. 1973) bor och arbetar i London.

                                                                                                                                MELLAN DET FÖRFLUTNA OCH FRAMTIDEN

Den brittiska konstnären Clare Woods (f. 1972) arbetar genom att måla med säker hand och använda sig av sin intuition. Till Woods stil hör ståtlighet och skönhet, men också en deformationens estetik: i verken finns en subtil gräns mellan sjukdom och hälsa, grymhet och mänsklighet samt i sista hand mellan liv och död.


I sina målningar från den senaste tiden har Woods avbildat livets sårbarhet och kortvarighet genom blommornas och människokroppens former. Sin plats i hennes bilder har även koronapandemin fått, som krympte ner livet till något som finns innanför hemmets väggar.


Utställningen visar Clare Woods produktion från de senaste fem åren.


DETTA KUNDE PÅGÅ FÖR ALLTID

EGS som hör till Finlands kändaste graffitikonstnärer har målat sedan han var 13 år. De tre bokstäverna har han under årens lopp tecknat såväl på övergivna fabriker som i kärnubåtshamnar i 55 länder. I EGS verk förenas en geografisk och en historisk dimension. Verket "Detta kunde pågå för alltid" berättar om de tre bokstävernas resor i avlägsna områden i Estonia, som framställda med olika material.


Verket som framställts med sprayfärg på väggen i en estnisk industribyggnad dokumenteras och på basen av det görs en tredelad glasskulptur i Riihimäki. Den färdiga skulpturen tas för sin del med på den följande resan till Estland, och på basen av den görs en ny målning, som dokumenteras, och så vidare. Utställningen består av en dokumentärfilm som visar processen, fotografier av graffitimålningar samt de tredelade glasskulpturer som är gjorda utgående från dem.


Det ges även möjlighet att se den fasta samlingen som visas i Joenniemi

herrgård (färdigställd 1935), vilken är ihopbyggd med konsthallen. I samlingarna som är bland de förnämsta i Finland finns bland annat verk av Anselm Kiefer och Claude Monets målning Höstack i aftonssol. I den finska delen av samlingen möter vi nyckelverk av Albert Edelfelt, Akseli Gallen Kallela, Helen Schjerfbeck, Hugo Simberg och Ellen Thesleff. Sandra som arbetat för Serlachiusmuseerna med nya texter om Akseli Gallen-Kallelas verk i samlingen ger en introduktion.


Åter på hotellet på sen eftermiddag (ca kl 17:30).


Gemensam trerätters middag med två glas vin på hotellet.


Dag 5. Söndag 12 februari. Visavuori, Iittala och hemresa från Helsingfors.


Kl. 07:00-09:00 Frukost och utcheckning.

Mellan Tammerfors och Tavastehus ligger Visavuori, sekelskiftsskulptören Emil Wikströms och hans hustru, schweizisk-finländska Alice Högström vacka atéljehem uppfört i nationalromantisk stil. Här får vi en guidad visning om detta mycket omfattande konstnärskap och tar del av hans berömda skulpturer bl a på Kalevala tema. 


I Ittala by besöker vi sedan det berömda glasbruket som satt finskt konst- och bruksglas på världskartan. Glasbruket anlades 1881 av smålänningen Petrus Magnus Abrahamsson som tog med de första glasblåsarna från Sverige. 

Till en början tillverkades främst bruksglas som buteljer och konservburkar, men under 1930-talet började Iittala även framställa konstglas. Bruket knöt till sig konstnärer som Alvar Aalto, Gunnel Nyman, samt från 1940-talet Tapio Wirkkala. Vi får en guidad rundvandring på glasmuseet, dock får vi inte se några glasblåsare i arbete då det är helg. Lunchbuffé.


Ca kl.16:00 incheckning Silja Line Olympiaterminalen Helsingfors.


Kl. 17:00 avgång.med MS Silja Serenade.


Kl. 19:30 gemensam middag på smörgåsbordet med vin/öl.


Dag 6. Måndag 13 februari. Hemkomst till Värtaterminalen med Silja Line.

Kl. 07:00-09:30 Specialfrukost.


Kl 10:00 ankomst Värtaterminalen Stockholm.


OBS! Att ut- och hemresa sker med olika färjebolag (Viking Line utresa och Silja Line hemresa, med dess olika färjeterminaler i Stockholm) beror på att det på grund av av dockningsarbeten inte gått att boka tur- och retur med ett och samma färjebolag. 


Resfakta:

Pris 14 950 SEK.

Tillägg enkelrum 1 950 SEK för A1, enkelhytt fönster och enkelrum tre nätter.


I priset ingår: Utresa Stockholm – Åbo med Viking Line och hemresa Helsingfors - Stockholm med Silja Line i delad fönsterhytt, A2, trerätters middag med två glas vin, kaffe & avec och buffétfrukost på utresan, smörgåsbord med vin/öl och specialfrukost på hemresan, tre nätter i delat dubbelrum på trestjärniga Scandic Tampere Koskipuisto i Tammerfors centrum, tre hotellfrukostar, tre luncher, fyra för- och eftermiddagskaffe, två middagar i Tammerfors med två glas vin per måltid, lätt operasupé (räksmörgås med ett glas vin), Plats i mitten på rad 19 och 20 på Den flygande holländaren i Tammerforshuset, 30 minuters pianokonsert i Sibelius födelsehem, samtliga inträden och transporter enligt program.


BOKA DIN RESA HÄR


SKICKA DINA ÖVRIGA FRÅGOR HÄR


Eller kontakta Ola Olsson direkt på 0704-220174.


Avbokningsregler för denna resa:

Fri avbokning tills anmälningsavgift är erlagd.
Anmälningsavgiften, 2000 SEK/person är bindande och inte återbetalningsbar vid avbokning.
Efter erlagd slutbetalning (fem veckor innan avresa), ingen återbetaling vid avbokning.


Resan kräver 20 deltagare för att kunna genomföras. Skulle vi vid tiden för slutbetalning, före fem veckor innan avresa ha för få deltagare kommer vi tvingas ställa in resan. I sådana fall återbetalas anmälningsavgiften. Vid planering av resor följer vi myndigheter och Svenska Resebyråföreningens
rekommendationer.


Vid reseavrådan från Sveriges regering återbetalas hela inbetald resekostnaden.


Vid sjukdom utfärdar vi avbokningsbekräftelse som tillsammans med läkarintyg skall skickas till hemförsäkringsbolag för ersättning.
Vi förbehåller oss rätten till ändringar i programmet. 


Mejt Resor AB är medlem i SRF (Svenska Resebyråföreningen) och har ställt erforderliga resegarantier till Kammarkollegiet.


Tavastehus slott.

Vi avnjuter Den flygande holländare på Tammerforshuset. Operan sjungs på tyska med textning på engelska.

Stora salongen i Tammerforshuset, Nordens största konsertlokal.

Visavuori, Emil Wikströms och Alice Högströms vackra konstnärshem från förra sekelskiftet.

Tammerfors domkyrka, ritad av arkitekten Lars Sonck.

Hugo Simbergs berömda fresk i Tammerfors domkyrka, med gossar som bär upp törnekransen.

En av de fyra skulpturerna på Tavastbron i centrala Tammerfors. Wäinö Aaltones bronsfigurer symboliserar de legandariska birkarlarna och suomijungfrun vilka har blivit viktiga symboler för staden.

Interiören från Kalevakyrkan. Den monumentala 1960-talskyrkan ritad av arkitektparet Reima och Raili Pietilä räknas bland Finlands viktigaste moderinstiska byggnander.

I stämningsfulla Mumminmuseet tar vi del av Tove Janssons originalillustrationer.

Konstmuseet Gösta i Mänttä med den prisbelönta nya utställningspaviljongen från 2014.

På Serlachiusmuseerna ser vi utställningen Mellan det förflutna och framtiden med målningar av brittiska Claire Wood.

En annan av utställningarna på Serlachiusmuseerna som vi tar del av är Punoutua  med keramiska verk av brittiska Rachel Kneebone.

På Iittala glasbruk möter vi det bästa av finskt glas.

Sandra Lindblom är finlandssvensk konsthistoriker utbildad på Helsingfors universitet. Hon har bland annat jobbat som kurator i ett samarbetsprojekt mellan konstnärsmuseerna Visavuori, Tarvaspää och Ainola. Hennes nyaste artikel, som publiceras 2023, avslöjar nya fakta om Akseli Gallen-Kallelas första studieresa till Paris.