Operaresa 2 till Finland 2022

Opera i Nyslott


Följ med på sommarens stora kulturresa
till Finland


24-29 juli 2022


När sommaren är som vackrast ser vi

Georg Friederich Händels barockopera Julius Ceasar och som dubbelföreställning

Ferruccio Busons Harlequin och Giacomo Puccinis Gianni Schicchi under Savonlinna Opera Festival i Nyslott. Vi får även ett exklusivt möte med festivaldirektör Jan Strandholm och festivalens konstnärlige ledare Ville Matvejeff. Vi bor på kurhotell i vackra Punkaharju, av Zacharias Topelius beskrivet "Af alla det sköna Finlands tjusande insjönejder finnes måhända ingen skönare, ingen mera förtjusande, än Punkaharju ås". Vid monumentet på Runebergskullen i Punkaharju läser vår ciceron, teaterkännaren Bernt Morelius, dikten "Den femte juli" ur Fänrik Ståls sägner som nationalskalden sägs ha diktat på platsen. I Kerimäki besöker vi den makalösa träkyrkan från 1847 med plats för 5000 besökare och smakar bygdens berömda mujka (siklöja). På Saimen gör vi en ångbåtstur genom det vackra insjölandskapet. Vi ser även andra spännande sevärdheter som kejserliga fiskestugan i Langinkoski och den gåtfulla skulpturparken i Parikkala som folk- och särlingskonstnären Veijo Rönkkönen lämnade efter sig. Som avslutning på resan besöker vi Jean och Aino Sibelius berömda konstnärshem, Ainola vid Tusby träsk.


Resan är exklusivt framtagen för SvD. 


Reseprogram


Dag 1. Söndag 24 juli 


Kl. 15:30 – 15:50 samling i Värtaterminalen i Stockholm. Reseledare Ola Olsson delar ut biljetter. Kl. 16:45 avresa med Silja Lines MS Silja Symphony till Helsingfors. Kl. 19:30. Gemensam trerätters middag inkl. två glas vin, kaffe & avec.


Dag 2.Måndag 25 juli


Kl. 07:00 – 09:30 specialfrukost. Kl. 09:55 ankomst Helsingfors.        


Vår ciceron, antikhandlaren och teaterkännaren Bernt Morelius ansluter. Med vår buss kommer vi under dagen färdas genom fyra finska landskap, Nyland, Kymmenedalen, Karelen och Savolax. Från Helsingfors reser vi österut längs Finska viken. Efter två timmar gör vi vårt första stopp i Langinkoski strax utanför Kotka. Här vid Kymmene älvs forsande vatten lät kejsar Alexander III uppföra sin fiskestuga 1889. Den vackra stockstugan besöktes regelbundet av tsarfamiljen fram till kejsar Nikolaj II:s sista besök 1906. Fiskestugan var särskilt omtyckt av kejsarinnan Maria Fjodranova som var född prinsessan Dagmar av Danmark. I Langinkoski kunde kejsarinnan ägna sig åt matlagning och tala sitt modersmål med de svensktalande fiskebönderna i trakten. Fiskestugan ritades av arkitekt Magnus Schjerfbeck, bror till konstnärinnan Helene Schjerfbeck och för inredningen svarande arkitekten och författaren Jacob Ahrenberg. Efter besök i den välbevarade fiskestugan intar vi lunch på närbelägna Kafé Dagmar.


Efter Langinkoski lämnar vi Finska viken och reser norrut mot de finska insjölandskapen. I utkanten av Villmanstrand besöker vi och dricker eftermiddagskaffe på Saima kanalmuseum. Museet är inrymt i en av kanalens vackra gamla distriktschefsbostäder. Saima kanal invigdes 1856 efter en byggperiod på 11 år. Ansvarig för det stora kanalbygget var ämbetsmannen Lars Gabriel von Haartman som anlitat svenske kanalexperten Nils Ericson som rådgivare. Under deras ledning skapades en vattenväg mellan Saimens insjösystem och Finska viken. Runt museibyggnaden har den prunkande trädgården från 1800-talet återskapats. Efter Finlands förlust av Karelen under andra världskriget ligger idag halva kanalen på ryskt territorium. Denna del av kanalen arrenderas av Finland tillsammans med en smal kanalzon.


Några hundra meter från den ryska gränsen i Parikkala besöker vi den gåtfulla skulpturpark som folk- och särlingskonstnären Veijo Rönkkönen lämnande efter sig. Rönkkönen (1942 – 2010) levde hela sitt liv på föräldragården och försörjde sig som arbetare på Simpele pappersbruk, men det var på hemgården som han skapade sitt livsverk. Under 50 år byggda han här upp en skulpturpark av betongskulpturer som han själv gjöt. Många av figurerna visas i olika yogapositioner och täcks alltmer av mossa helt enligt Rönkkönens vilja. Rönkkönen saknande formell konstnärlig utbildning och rörde sig enbart i hembygden. Efter hans död har hans verk kommit att bli alltmer uppmärksammade och visas nu på internationella utställningar om folk- och särlingskonst och parken har blivit en vallfartsort för konstälskare från hela världen. Parken drivs ideellt och vi får en visning av konstnären Atte Paju som vårdar skulpturerna och parken. 


Vi kommer slutligen fram till vårt hotell Kruunupuisto i Punkaharju. Hotellets spännande historia börjar 1903, när det öppnar som Takaharju sanatorium som drevs av Finska Läkarsällskapet Duodecim. Enligt dåtidens hälsotankar anlades sanatoriet på en tallås, vilken ansåg ge möjlighet till läkande luftbad. Den vackra sanatoriebyggnaden uppfördes i modern jugendstil efter ritningar av den kände helsingforsarkitekten Onni Törnqvist (senare Tarjanne). Törnqvist-Tarjanne är också känd för att bl a ha ritat den finska nationalteatern i Helsingfors. 


Gemensam middag.


Dag 3. Tisdag 26 juli


Frukost kl. 07:00 – 09:00.


Kl. 09:30 samling i lobbyn. En lokal naturguide och Bernt tar med oss på en vandring på Punkaharjuåsen som löper genom sjön Puruvesis vatten. Vi får höra hur inlandsisen kommit att forma det finska inlandet med sina sjöar, rullstensåsar och tallmoar. Vid skaldens monument på Runebergskullen deklamerar Bernt nationalskalden Johan Ludvig Runebergs dikt Den femte juli ur Fänrik Ståls sägner. Nationalskalden sägs ha skrivet dikten vid sitt besök på Punkaharjuåsen.


Vi intar lunch på vackra Punkaharju hotell, uppfört som forstmästareboställe 1845.


Efter några timmar på egen hand med möjlighet att utnyttja hotellets spa återsamlas vi för bussfärd in till Nyslott.


Från slottskajen går vi sedan på ångbåten SS Saaristo för en båttur på Saimens vackra vatten, om vi har tur kanske vi även får se saimenvikare, de insjösälar som lever i sjön. På fartygen serveras en buffémiddag.


Vi ankommer sedan direkt till Olofsborg för kvällens föreställning av Georg Friederich Händels Julius Ceasar .

Händels barockopera, Julius Ceasar hade bejublad premiär på Kings Theatre i London 1724 Den kom att spelas flera gånger under Händels levnad alltid med kastratsångaren Senesiona i huvudrollen. Operan passar in i den utsmyckade och dramatiska barocken.

Operan om Julius Caesars och drottning Cleopatras kärlekshistoria är en av Händels bästa, där kraft, attraktion och kärlek är sammanflätade.


Föreställningen regisseras av Marin Blažević direktör för kroatiska nationaloperan, Ivan pl.Zajc i Rijeka. Blažević har under sin ledning av operan utvecklat den till en av de mest spännande scenerna på Balkan med ett omfattande utbyte med andrea scener. Bland de föreställningar han satt upp utanför Kroatien märks Romeo och Julia med Teatro Alighieri i Ravenna. Som dramaturg och dramahistoriker har Blažević gästföreläst på bl a Colombia universitetet, Yale, Stanford och universitetet i Utrecht.


Som Julius Ceasar ser vi kroatiskitalienska mezzosopranen Diana Haller. Haller utsågs 2013 av den tyska operatidingen Opernwelt till Årets unga sångare. Hon under de senaste åren varit med i en rad stora uppsättningar på tyska scener, bl a som Adalgisa i Norma på Stuttgartoperan och som Rosina i Barberaren i Sevilla på Semperoperan i Dresden.


I rollen som Cleopatra ser vi kroatiska sopranen Anamarija Knego. är knuten till Kroatiska nationaloperan där hon under de senaste åren bl a sjungit Mimi i

La bohème,Micaëla i Carmen och under ett gästspel i Krakow sjungit Tatiana in Eugene Onegin mot Mariusz Kwiecień i titelrollen.


Föreställningen dirigeras av Savolinna Opera Festivals konstnärlige ledare, Ville Matvejeff som vid flera tillfällen dirigerat på Nationaloperan i Kroatien.


Dag 4. Onsdag 27 juli


Frukost kl. 07:00 – 09:30.           

                                                                                                                                  Samling kl. 10:00. Med vår buss färdas vi norrut längs Puruvesis stränder till Kerimäki kyrkby. Här besöker vi den världsberömda träkyrkan som invigdes 1846. Många legender omger kyrkan med dess väldiga mått, vilken är världens största träkyrka med plats för över 3000 sittande och ytterligare 2000 stående kyrkobesökare. En ofta återberättad myt är att byggmästarna blandade ihop tum och meter vilket skulle gett kyrkan dessa magnifika mått. Bevarade dokument motsäger detta. Det var istället kyrkoherden Fredrik Neovius vilja att kyrkan skulle kunna härbärgera halva socken, som varit drivande vid uppförandet. Arkitekten Anders Fredrik Granstedt skapade här ett mästerverk inom träbyggnad. På många sätt blev kyrkobygget den verkliga höjdpunkten för träkyrkobyggandet i Norden. Inget lika magnifik och tekniskt fulländad trätempel har uppförts senare. Stilmässigt har kyrkan sina rötter i de korskyrkor som började byggdes i Finland under 1600-talet. Kyrkan är en blandning av flera stilar med barockens plan och färgskala i botten och med nyklassicismens strama antika formspråk kombinerat med nygotiska detaljer i fönstersnickerier och inredning, men här finns även nybysantinska stildrag som byggnadens uppåtsträvande kubiska och kupolklädda form och de rikt mönstrade utsmyckningarna av gavlarna.


På hembygdsmuseet får vi ta del av savolaxisk allmogekulturen med besök i bl a rökpörtet. Vi får också höra om svedjebränningstekningen som savolaxbönderna tog med sig när dom koloniserade finnmarkerna i Sverige. Som avslutning bjuds vi att smaka på bygdens berömda specialitet, mujka (siklöja) känd som Savolax strömming.      

                                                                                                                         

Efter lite egen tid på vårt hotell med möjlighet att utnyttja spaavdelningen åker vi in till Nyslott och Olofsborg.

Framme på Olofsborg får vi en guidad rundvandring i den gamla riksfästningen uppförd på 1470-talet av ståthållaren på Viborgs slott, Erik Axelsson (Tott). Den var det sista av de fyra riksfästningar som uppfördes i Finland, de tidigare var Åbo, Viborg och Tavastehus slott. Borgen blev en viktig gränsfästning och kom under århundradena att ligga ömsom på den svenska och ryska sidan av gränsen. Under 1800-talet kom fästningen att fungera som fängelse. Den kända operasångerskan Aino Ackté kom att anordna de första operafestivalerna på slottet under somrarna 1912–16. År 1967 återupptogs traditionen med operafestival på slottet. Idag räknas festivalen bland de främsta med gästande världsartister och uppsättningar.


I slottsrestaurangen intar vi sedan operabuffén (exklusive dryck).


Här får vi även ett exklusivt möte med festivaldirektören Jan Sundholm och den konstnärlige ledaren Ville Matvejeff.


Vi får nu avnjuta kvällens två enaktsoperor, Ferruccio Busons Harlequin och Giacomo Puccinis Gianni Schicchi.

Harlequin uruppfördes1917 i Zürich.Busoni var mycket påverkad av de

Commedia dell'arte och marionettföreställningar han sett innan första världskriget  när han skrev Harlekin.Operan uppmärksammades på nytt först under 1960-talet. Eftersom Busoni varken tillhörde avantgardisterna eller de konservativa betraktades hans verk som mycket säregna. Strukturellt sett har Busonis Arlecchino faktiskt präglat det musikaliska perspektivet i Kurt Weills och Berthold Brechts episka teater i betydligt högre grad än vad som vanligen erkänns. Weill var för övrigt elev till Busoni mellan åren 1921 och 1924.

Föreställningen uppförs av Kroatiska nationaloperan under regissören och operadirektören Marin Blažević.



Giacomo Puccinis Gianni Schicchi som också framförs kroatiska nationaloperan är regisserad av operalegendaren Fabrizio Melano med mer än 30 säsonger av produktioner på Metropolitan bakom sig. Bland de många sångare han regisserat kan nämnas Maria Callas,Renata Scotto och Luciano Pavarotti. Hans uppsättning av Werther präglas av elegant minimalism.


Puccinis Gianni Schicchi uruppfördes på Metropolitanoperan 1918 och blev genast en stor succé. Det är Puccinis enda komiska opera. Handlingen är förlagd till renässansens Florens.


Dag 4. Torsdag 28 juli


Frukost och utcheckning kl 07:00 – 08:40. 


Vi lämnar Punkaharju och reser åter mot Helsingfors. Denna gång tar vi vägen genom inlandet. Första stopp blir i S:t Michel. Här hade marskalk Mannerheim sitt högkvarter under samtliga Finlands krig under 1900-talet, inbördes-, vinter- och fortsättningskriget. Vi stannar till vid stadstorget och ser skulptören Kalervo Kallios imponerande staty av marskalk Mannerheim. På Kenkäveronniemi gamla prästgård intar vi lunchsmörgås med kaffe. Den tidigare prästgården, som var en av Finlands största, uppfördes av församlingen i slutet på 1860-talet för kyrkoherden och sedermera biskopen i Borgå, Anders Johan Hornborg. Den vackra träbyggnaden med snickarglädje ritades av arkitekten Alfred Cavén. Den mycket arkitekturintresserade kyrkoherden Hornborg var själv inblandad i utförandet av gården, vilket säkert också påverkade hans dotter Signe, som kom att bli Finlands och kanske världens först utbildade och verksamma kvinnliga arkitekt. 


Vårt sista besök på resan blir i Jean och Aino Sibelius berömda konstnärshem Ainola vid Tusby träsk utanför Träskända (fi. Järvenpää). Vid slutet av 1800-talet bildades en konstnärskoloni runt Tusby träsk. Målarinnan Venny Soldan-Brofeldt och hennes make författaren Johannes Brofeldt (senare Juhani Aho) införskaffade 1897 från Tusby gård Villa Vårbacka (senare benämnt Ahola). Johannes Brofeldt var god vän med konstnärerna Pekka Halonen och Eero Järnefeldt, vilka han lockade med sig till Tusby träsk. Pekka Halonen och hustrun, översättaren Maija (född Mäkinen) uppförde ateljéhemmet Halosenniemi (sv. Halonens udde) och Eero Järnefelt och hustrun, skådespelerskan Saimi Swan byggde ateljéhemmet Suviranta (sv. Sommarstranden). Författaren Juhana Heikki Erkko lät Pekka Halonen rita sitt författarhem, Erkkola.


År 1904 så flyttade slutligen Jean och Aino Silbelius till deras hem Ainola ritat av arkitekten Lars Sonck. Aino var syster till Eero Järnefeldt och hade studerat vid slöjdskolorna i Kuopio och Vasa. Till Ainola kom hon att formge flera möbler och skapa trädgården. Hon kom att arbeta med att hjälpa Jean i sitt arbete och var hemlärare åt deras sex döttrar. Aino bodde kvar på Ainola till sin död vid 98 års ålder 1969. Det var på Ainola som Jean Sibelius kom att komponera flera av sina symfonier. Vi får en specialguidning i hemmet och trädgården med Jean och Ainos grav. Som avslutning intar vi eftermiddagskaffe med Sibeliusbakelse på museikaféet, Aulis. 


I god tid ankommer vi till Olympiaterminalen i Helsingfors för hemresa till Stockholm.


Kl. 17:00 avgång med Silja Lines MS Silja Serenade.


Kl. 19:30 andra sittning, Smörgåsbord med vin/öl.


Dag 4. Fredag 29 juli.


Kl. 07:00 – 09:00 frukost. Ankomst Stockholm kl. 09:45.


Resefakta

Pris 20 850 SEK. Tillägg 2 700 SEK för enkelrum.

Begränsat antal platser.


I priset ingår: Silja Line Stockholm – Helsingfors t & r i A2 dubbelhytt med fönster, på utresan trerätters middag med två glas vin, kaffe & avec, på hemresan smörgåsbord med vin/öl, specialfrukost på ut- och hemresan, tre nätter i delat De Luxerum på fyrstjärniga hotell Kruunupuisto i Punkaharju, tillgång till hotellets spaavdelningen, tre middagar i land (varav en operabuffé och en ångbåtsbuffé) (kostnader för dryck tillkommer), fyra luncher, varav två lättare, (lunchsmörgås), två glas mousserande vin, kaffepauser, ångbåtstur på Saimen, mycket bra operabiljetter, 8-11 raden på Julius Ceasar (värde 170 EUR) och 8-9 raden på Werther (värde 170 EUR), samtliga övriga inträden och ransporter enligt program. 


Förutsättningar för att resa med under coronatider. Man måste vara frisk för att delta i resan och inte ha feber. På bussturerna kommer handsprit och munskydd finnas tillgängligt. Ni bör dock ta med egna munskydd om ni önskar använda detta. Vi har valt att ha egna guidningar på samtliga besöksmål samt förboka samtliga måltider och kafferaster för att i möjligaste mål hålla gruppen så skyddad som möjligt. 


Vid sen avbokning pga sjukdom så gäller vanliga avbokningsregler. Dvs full ersättning från försäkringbolag om man har hemförsäkring med reseskydd och har läkarintyg att skicka in.


Vi förbehåller oss rätten till ändringar i programmet. Mejt Resor AB (org nr. 559015-3838) är med i Svenska Resebyråföreningen, SRF och har tecknat resegaranti hos Kammarkollegiet.


BOKA DIN RESA HÄR


SKICKA DINA ÖVRIGA FRÅGOR HÄR


Eller kontakta Ola Olsson direkt på 0704-220174.


Mejt Resor AB är medlem i SRF (Svenska Resebyråföreningen) och har ställt erforderliga resegarantier till Kammarkollegiet.


Bokningsregler för denna resa

Resan kräver minst 20 resenärer för att kunna genomföras. När vi fått minst 20 bokningar skickar vi ut faktura för resan. Fakturan innehåller två betalningar, anmälningsavgift som skall vara erlagd inom 14 dagar från att fakturan är utställd. Fri avbokning fram till att anmälningsavgiften är erlagd. Ingen återbetalning efter erlagd anmälningsavgift. Slutbetalning ligger fem veckor innan avresa. Ingen återbetalning efter erlagd slutbetalning. Drabbas ni av sjukdom innan resan så skriver vi en avbokningsbekräftelse som ni tillsammans med läkarintyg skickar till ert hemförsäkringsbolag. Skulle vi vid tiden för slutbetalning, fem veckor innan avresa har för få deltagare kommer vi tvingas ställa in resan. I sådana fall återbetalas inbetald resekostnad. Vid planering av resor följer vi myndigheter och Svenska Resebyråföreningens rekommendationer.


Regler och råd gällande covid 19

Gällande regler för covid 19 på denna resa:

- Gilltigt vaccinpass

- Skulle lokala restriktioner gällande aktuellt covidtest eller annat gälla vid resetillfället informerar vi om detta i god tid. 

- Skulle Sveriges regering utfärda reseavrådan till resmålet vid tillfället för resan återbetalas hela resekostnaden. Vid sådant tillfälle tas tar vi ut en administrativ avgift på 350 SEK person för hantering av detta.

- Vi ber er kontrollera ert reseskydd i er hemförsäkring i samband med bokning.


Olofsborg, den gamla svenska riksfästningen i Nyslott. Här på borggården har spelats opera sedan början av 1900-talet.

På vår första operakväll får vi njuta av Händels barockopera Julius Ceasar.

På vår andra operakväll bjuds på dubbelföreställning av Ferruccio Busons Harlequin och Giacomo Puccinis Gianni Schicchi.

Vi får nöjet av ett exlusivt möte med festivaldirektören Jan Sundholm och festivalens konstnärlige ledare Ville Matvejeff.

Verandan till den kejserliga fiskestugan i Langinkoski.

I Säminge gamla kyrksocken besöker vi den enorma träkyrkan i Kerimäki för 1858.

Folk- och särlingskonstnären Veijo Rönkkönen byggde under 50 år upp sin gåtfulla skulpturpark på hemgården i Parikkala.

En av dagarna åker vi ångbåt på Saimen.

Dom vackra åsarna i Saimens vatten. Zachris Topelius beskrev formationen så här i Kungens handske: "Af alla det sköna Finlands tjusande insjönejder finnes måhända ingen skönare, ingen mera förtjusande, än Punkaharju ås"

Salen på Ainola med den berömda gröna spisen. Vid bygget av Ainola önskade Jean Sibelius specifikt en grön spis i matsalen. Han uppfattade färger som musik och grönt som F-dur.

Aino och Jean Sibelius på Ainola vid mitten av 1950-talet.

Operasångerskan Aino Ackté som kom att arrangera de första operafestivalerna i Nyslott 1912 - 17.

Vår ciceron Bernt Morelius. Bernt är driver antikaffären Old Times i Helsingfors och är även ordföranden i Svenska teaterföreningen i Finland. Bernt är ofta anlitad om kultur och antikviteter inom finländsk radio och tv. Han är sedan flera år uppskattad ciceron på SvD accents Helsingforsresor.