Kl. 18:50 Ankomst Rom - Fiumicino. Auktoriserad guide Carin Svantesson Teti och färdledare Ellionore Schachnow möter upp med skylt efter säkerhetskontrollen.
Transfer till Hotel Villa San Pio där vi checkar in.
Kl. 21:00 Välkomstdrink och middag på hotellet.
Kl. 07:30-08:30 Frukost.
Kl. 09:00 Avgång från hotellet.
Vi promenerar gemensamt till närliggande Skandinaviska föreningen där våra dagliga föreläsningar kommer att hållas. Skandinaviska föreningen grundades under mitten av 1800-talet då det svenska, norska och danska biblioteken i Rom slogs ihop. Fram till andra världskriget besöktes föreningen av många kända namn som August Strindberg, Henrik Ibsen, Selma Lagerlöf, Sigrid Undset, Halldór Laxness och Evert Taube. Henrik Ibsen var en av föreningens mest aktiva medlemmar och öppnade 1882 upp föreningen för kvinnor. Föreningen har sedan 1962 bedrivit residensprogram för konstnärer med stöd av Nordiska ministerrådet, vilket fortfarande är föreningens största finansiär. Vi tas emot av Marie Kraft föreningens nuvarande direktör.
Marie Kraft, direktör på Skandinaviska föreningen sedan 2020.
Kl. 09:20-10:30 Föreläsning I – Introduktion till Roms historia
Kl. 10:30-11:00 Förmiddagskaffe.
Kl. 11:00-12:00 Föreläsning II: Från Rafael till Caravaggio. Renässansens Rom tar form.
Lunch på egen hand. Transfer med minibussar från hotellet till startpunkten för vår stadsvandring.
Vårt första besök blir på Kapitolium, (Campidoglio) en av stadens sju kullar vilken också var den romerska världens symboliska centrum. Här stod stadens största och viktigaste tempel, Jupitertemplet helgat åt den Kapitolinska triaden Jupiter, Juno och Minerva. Det var påve Paul III som anlitade Michelangelo för att genomföra en rad förändringar som skulle framhäva platsens viktiga historiska roll. Här finns idag: Palazzo Senatori, Palazzo dei Conservatori och Palazzo Nuovo. Trappan som leder upp till Kapitolium ritades av Michelangelo och uppfördes av arkitekten och skulptören Giacomo della Porta 1581–82. Palazzo dei Conservatori och Palazzo Nuovo rymmer Kapitolinska museerna med sin samling av antika skulpturer. Samlingen grundar sig i de fem antika bronser som påve Sixtus IV skänkte till Roms befolkning 1471, däribland ”Törnutdragaren” och ”Den kapitolinska varginnan med de diande Romulus och Remus”. Samlingen utökades med inköp och fynd från utgrävningar i staden. I museet finns även en utbyggnad från 1990-talet med bl a originalskulpturen av Marcus Auerlius, vars kopia står på Piazza del Compidoglio och utgrävningar som visar grunden av Jupitertemplet.
Cordonata, trappan som ritades av Michelangelo och uppfördes av Giacomo della Porta 1581–82.
På Kapitoliums högsta punkt ligger Santa Maria in Aracoeli. Kyrkan byggdes på 500-talet på platsen för ett bysantiskt kloster. Från 800-talet tillhörde kyrkan benedikterna och från 1200-talet franciskanerna. Med franciskanerna fick kyrkans arkitektur en romansk-gotisk prägel. Den 124 trappsteg långa trappan upp till kyrkan byggdes för att visa tacksamhet till Jungfru Maria för digerdödens slut. Kyrkan är treskeppig med 22 romerska kolonner hämtade från antika monument och romerska ruiner. Här finns den berömda Santo Bambino of Aracoeli, träskulpturen av jesusbarnet som sägs väcka de döda samt relikerna av Sankta Helena.
Därefter fortsätter vi till Palazzo Massimo alle Colonne, ritad av Baldassare Peruzzi och uppförd mellan 1532–1536 efter att familjen Massimos tidigare palats hade blivit förstörda under Roms skövling 1527. Här låg kejsar Domitianus Odeon, den romerska teatern som uppfördes mellan år 92 och 96. Den kurvande fasaden på Palazzo Massimo alle Colonne följer den antika byggnadens kurvlinjiga cavea, det vill säga åskådarläktare.
Vi promenerar förbi Palazzo Farnese, renässanspalatset som idag är Frankrikes ambassad. Palatset ritades av Antonio da Sangallo den yngre och byggdes mellan 1517–1589. År 1546, när Sangallo dog utsågs Michelangelo av påven Paul III att slutföra arbetet. Palatsets fasad har fungerat som förebild till norra längan på Stockholms slott. Det var här drottning Kristina bodde när hon kom till Rom 1655. I palatsets galleri finns fantastiska fresker av Annibale Caracci.
Vi fortsätter vår vandring förbi Palazzo della Cancelleria som uppfördes 1495–1515 på uppdrag av kardinal Raffaele Riario. Palatset har tidigare tillskrivits Donato Bramante och Andrea Bregno men har med senare forskning tillskrivits Francesco di Giorgio Martini eller Baccio Pontelli. Det blev senare säte för det påvliga kansliet Cancelleria Apostolica. I dag hyser palatset Apostoliska domstolarna.
Vi besöker sedan Pantheon som har varit i kontinuerligt bruk sedan det uppfördes av kejsar Hadrianus omkring 115–125 e.Kr. Ursprungligen fanns ett annat tempel som Agrippa lät uppföra på platsen 27 f.Kr. Från 600-talet brukades Pantheon som kyrka under namnet Santa Maria ad Martyres. År 608 lät påven Bonifacius IV flytta kvarlevorna av kristna martyrer från de kristna katakomberna till Pantheon. Efter renässansen har byggnaden också använts som gravkyrka och här ligger bl a den berömde konstnären och arkitekten Rafael begravd. Den väldiga kupolen mäter invändigt 43 meter i diameter. Högst upp finns en nio meter vid taköppning (oculus) som bidrar till byggnadens storslagna rymd- och ljusverkan.
Pantheon.
Avslut ca kl. 18:00.
Kl. 19:30 Gemensam middag på hotellet.
Kl. 07:30-08:30 Frukost.
Kl. 09:00 Avfärd från hotellet med vans till startpunkt för vår stadsvandring.
Vi besöker jesuiternas moderkyrka Il Gesù, ritad av Vignola och invigd 1584. När kyrkan stod färdig var den näst störst i Rom efter Peterskyrkan. Inne i kyrkan tar vi del av den överdådiga barockinredningen som manifesterar Jesuitordens rikedom. Här är Ignatius av Loyola, jesuitordens grundare begravd och hans kapell är utformat av jesuiten Andrea Pozzo. Om kapellet bör nämnas Pozzos utformning av "Macchina Barocca", ett mekaniskt konstverk som avslöjar en staty av Ignatius varje dag kl. 17:30. I kyrkan får vi även beundra Baciccios illusionistiska takfresk ”Triumf av Jesu namn”.
Il Gesùs fasad ritad av Giacomo della Porta som tog över arbetet med kyrkan efter Vignolas död 1573.
Därefter besök till jesuitordens andra kyrka i Rom, San Ignazio som uppfördes 1626-1650. Il Gesù har fått tjäna som förebild både vad gäller fasadens utformning och grundplanens design. I kyrkan märks bl a Andrea Pozzos magnifika takfresk och ”Den helige Aloysius Gonzagas gravmonument” av den franske skulptören Pierre Legros den yngre.
Del av Andrea Pozzos illusionistiska takfresk i San Ignazio.
Vi besöker Sant’Agostino. Kyrkan uppfördes åt augustinorden som redan hade en mindre kyrka på klosterområdet. Det var kardinal Guillaume d'Estouteville som under åren 1479–1483 lät bekosta bygget av en större kyrka. Fasaden, ritad av Leon Battista Alberti och uppförd av Jacopo da Pietrasanta, är byggd i travertin hämtad från Colosseum och är en av de tidigaste renässansfasaderna i Rom. I kyrkan får vi bl a uppleva Caravaggios målning ”Madonna di Loreto” och Rafaels fresk ”Profeta Isaia”.
San Luigi dei Francesi är Frankrikes nationalkyrka i Rom. Nationalkyrkorna byggdes under medeltiden som religiös och social samlingsplats för pilgrimer. I Contarelli-kapellet i San Luigi dei Francesi får vi uppleva tre av Caravaggios berömda alster: "Matteus kallelse", "Matteus och ängeln" och "Matteus martyrium". Detta var Caravaggios första offentliga beställning och verken skulle bli banbrytande på grund av den realistiska och vardagliga framställningen av ett religiöst motiv samt Caravaggios spel med skuggor och ljus för att skapa drama i verket.
Caravaggio "Matteus kallelse", 1599–1600.
Avslut på eftermiddagen. Därefter lunch och tid på egen hand.
Kl. 16:00-18:00 Föreläsning III: Barockens epok. Rom blir åter ”världens medelpunkt”.
Kl. 19:30 Gemensam middag på hotellet.
Kl. 07:30-08:30 Frukost.
Kl. 09:00 Avfärd från hotellet med vans till startpunkt för vår stadsvandring.
Vi inleder med besök till Santa Maria della Vittoria, ritad av Carlo Maderno och uppförd 1608–1620. En höjdpunkt i kyrkan är Cornarokapellet där vi får uppleva Berninis mästerverk "Den heliga Teresas extas" som skildrar en scen från heliga Teresas uppenbarelse där en ängel genomborrar hennes hjärta med den gudomliga kärlekens pil. Medlemmar ur familjen Cornaro är avporträtterade i de marmorbyster i naturlig storlek som placerats i teaterlogerna på sidorna av kapellet.
Bernini, "Den heliga Teresas extas" i Santa Maria della Vittoria.
Från Santa Maria della Vittoria promenerar vi längs Via Venti Settembre till San Carlo alle Quattro Fontane, kyrkan ritad av Francesco Borromini som beställdes av spanska Trinitarierna och uppfördes 1638-1641. Trots kyrkans begränsade storlek lyckades Borromini skapa en imponerande känsla av rymd. Fasaden tillkom senare baserad på hans ritningar och kyrkans namn "Quattro Fontane" hänvisar till de fyra väggfontäner som är placerade vid varje gathörn i korsningen vid kyrkan. I nischen över porten är en staty föreställande helige Carlo Borromeo, vilket kyrkan är helgad till, utförd av Antonio Raggi 1675. Kyrkans ovala form blev en förebild för efterföljande barockarkitektur, inklusive Berninis Sant'Andrea al Quirinale, som vi också kommer att besöka.
San Carlo alle Quattro Fontane.
Jesuiterna etablerade sitt klosterkomplex på Quirnalen 1565-1566 vilket innefattade den äldre kyrkan Sant'Andrea a Montecavallo. Påve Alexander VII inledde planerna på att bygga en ny, större jesuitkyrka och Bernini anlitades som arkitekt med ekonomiskt stöd från kardinal Camillo Pamphili. Sant'Andrea al Quirinale uppfördes 1658–1670. Fasaden kännetecknas av sitt kurvade fasad med två klocktorn och en staty föreställande Sant`Andrea ovanför porten, även denna skapad av Antonio Raggi. Kyrkan har ett högaltare som domineras av en stor staty av Sant Andrea av Bernini. Sant'Andrea al Quirinale har flera kapell tillägnade jesuitordens grundare, samt ett kapell tillägnat den polske helgonet Stanislaus Kostka, vars rum har rekonstruerats med en marmorskulptur av Pierre Legros. Kyrkan fungerade som hovkyrka för det italienska kungahuset mellan 1870 och 1946.
Vi besöker Palazzo Colonna, det största privatpalatset i staden. Palatset byggdes av den mäktiga familjen Colonna under 1300-talet och är fortfarande familjens residens. Galleria Colonna som beställdes av Girolamo I Colonna och hans brorson Lorenzo Onofrio Colonna under mitten av 1600-talet men invigdes 1703 av Onofrios son Philip II. Galleriet ritades av Antonio del Grande men flera andra arkitekter var inblandade i projektet. Galleriet är idag en av de mest storslagna barockinteriörerna. Galleriet som ursprungligen var representationsvåning är dekorerad med fresker målade av Giovanni Coli och Filippo Gherardi för att fira segern vid slaget vid Lepanto 1571. Konstsamlingen omfattar till stor del de verk som insamlades av kardinal Girolamo I Colonna och hans brorson Lorenzo Onofrio Colonna. Här får vi uppleva mästerverk av bl a Annibale Carracci, Guido Reni, Jacopo Tintoretto, och Guercino. Ett av de mest kända verken är Annibale Carraccis "Bönätaren".
Galleria Colonna.
Avslut på eftermiddagen. Därefter lunch och tid på egen hand.
Kl. 16:00-18:00 Föreläsning Finska Rom-institutet med fil. dr. Tuomo Nuorluoto.
Finlands Rominstitut, som grundades år 1954, är landets äldsta institut i utlandet och finns i renässansvillan Villa Lante.
Fil. Dr. Tuomo Nuorluoto, forskarlektor på Finska Rom-institutet berättar om institutet och om sitt forskningsprojekt "Emotions in Latin Epigraphy" där han undersöker latinska inskrifter från antiken ur ett känslohistoriskt perspektiv. Läs mer här: Forskarlektorns forskningsprojekt – Institutum Romanum Finlandiae (irfrome.org).
Kl. 19:30 Gemensam middag på hotellet.
Kl. 07:30-08:30 Frukost.
Kl. 09:00-10:20 Föreläsning IV på Skandinaviska föreningen: Rom blir Italiens huvudstad, ett nytt Rom växer fram
År 1871 blir Rom Italiens huvudstad och påven, som därmed förlorat sin makt går i exil i vad som senare ska bli Vatikanstaten. Huvudstaden behöver nya byggnader för ministerier, bostäder för tjänstemännen som ska arbeta i rikets tjänst. Nya bostadskvarter, nya gator och nya torg anlägges. Senare ska det fascistiska Italien sätta sin prägel på staden och dess arkitektur. Transfer med vans från Skandinaviska Föreningen.
Vi åker till Vatikanen där vi besöker Peterskyrkan. Peterskyrkan byggdes på platsen där aposteln Petrus, som blev den första påven, tros ha blivit begravd efter att ha korsfäst av kejsar Nero runt år 64 e.Kr. Petrus sägs ha blivit korsfäst upp och ner på grund av att han ansåg sig ovärdig att dö på samma sätt som Jesus. En tidig basilika byggdes över hans grav på 300-talet av kejsar Konstantin den store, men denna byggnad blev med tiden förfallen. Bygget av den nuvarande kyrkan påbörjades 1506 av påve Julius II och invigdes 1626 av påve Urban VIII. Några av renässansens och barockens mest framstående arkitekter deltog i bygget bl a. Bramante, Michelangelo, Maderno och Bernini. Under nästa hundra år pågick diskussioner kring om kyrkans grundplan skulle ha formen av det grekiska eller latinska korset. Bernini ritade även Petersplatsen med den monumentala halvcirkelformade kolonnad som symboliserar Kristus öppna famn. I kyrkan ser vi bl a Berninis högaltare samt Michelangelos Pietà. I kryptan besöker vi Drottning Kristinas grav. Vi ser även Michelangelos imponerande kupol, som är den största i världen. Lunch på egen hand.
Michelangelo, Pietà.
Från Peterskyrkan åker vi vidare till Galleria Borghese. Konstmuseet är beläget i det som tidigare var Villa Borghese Pinciana och huserar familjen Borgheses imponerande konstsamling som grundlades av kardinal Scipione Borghese, brorson till påve Paul V. I museet möter vi mästerverk av bl a Bernini, Canova, Caravaggio, Titian och Rafael.
Galleria Borghese.
I Galleria Borghese får vi bl a möjlighet att se Titians mästerverk "Den himmelska och den jordiska kärleken" från 1514.
Kl. 19:30 Gemensam middag på hotellet.
Kl. 07:30-08:30 Frukost.
Kl. 09:00 Avfärd från hotellet med hyrd buss.
Denna dag får vi en guidad rundtur i buss och vi åker förbi bl a Circus Maximus, Piazza Navicella, San giovanni in Laterano, Piazza Vittorio, Santa Maria Maggiore, Piazza della Repubblica, Ministero Del Tesoro, stadsporten Porta Pia och Coppedé-kvarteren. Vi gör ett stopp i Coppedé-kvarteren där det finns möjlighet för kaffepaus.
Under vår busstur ser vi bl a Viktor Emanuel-monumentet. Monumentet är uppfört 1885–1911 till det enade italiens första kung Viktor Emanuel II:s ära (vänster). Byggnad från Coppedé-kvarteren (höger).
Gemensam lunch på Museo del´Arte Moderna. Därefter kort promenad till Svenska Institutet.
Svenska institutet i Rom grundades 1925 på initiativ av bl a. kronprins Gustav Adolf med syfte att främja vetenskapen om antiken och "tjäna den humanistiska forskningens och konstens intressen". Institutet anordnar bl a kurser inom arkeologi och konstvetenskap, boende för gästande forskare och vetenskapliga konferenser. Här finns även ett omfattande forskningsbibliotek.
Föreläsning VI med direktör Ulf R. Hansson på Svenska Institutet.
Ulf R. Hansson är direktör vid Svenska Institutet i Rom och Senior Research Fellow vid The University of Texas. Han är en klassisk arkeolog samt konst- och kulturhistoriker med forskningsintressen som omfattar antikvarianismens och arkeologins historia, den tidigmoderna antikvitetsmarknaden, samlandets och samlingarnas historia samt den tidigmoderna receptionen av antik konst och kultur. För närvarande arbetar han på en bok om antikvariska nätverk i det tidigmoderna Europa. Läs mer här: ISVROMA - Director.
Transfer med vans från Svenska institutet till hotellet.
Kl. 19:30 Gemensam middag på hotellet.
Kl. 07:30-08:30 Frukost.
Kl. 09:00 Avfärd från hotellet med buss.
Vi besöker Forum Romanum. Forum Romanum ligger i en dalgång mellan Kapitolium och Palatinen och från 900-talet fram till cirka 600 f.Kr. tjänade dalens sluttningar som begravningsplatser för de omgivande kullarnas bosättningar. Platsen var ursprungligen träskområde som dränerades på 700-talet f.Kr. av den etruskiske kungen Tarquinius Priscus i samband med anläggandet av Cloaca Maxima och marknivån höjdes och utjämnades genom påförsel av stora jord- och stenmassor. Detta skapade förutsättning för Forum Romanum att växa fram till att bli det antika Roms politiska, religiösa, juridiska och kommersiella centrum. På platsen finns lämningar ända från kungatiden bl a en ämbetslokal för prästerskapet, Regia. Från kejsartiden finns tempel, basilikor för domstolsverksamhet och handel, senatens möteslokal och monument, triumfbågar, skulpturer och kolonner. Det sista antika monumentet som restes var en kolonn från år 608. Under medeltiden kom Forum Romanum att förfalla och den gräsbeväxta platsen användes som betesmark till boskap. Byggnadsmaterial återanvändes till andra projekt. Idag har man återskapat marknivån från den tidiga kejsartiden.
Forum Romanum.
Vi besöker Colosseum. Colosseum, ursprungligen Flaviska amfiteatern, uppfördes av kejsar Vespasianus och färdigställdes av hans son Titus år 80 e.Kr. Denna romerska amfiteater, belägen där Neros konstgjorda sjö en gång låg, var den största i Romarriket och byggdes helt i sten. Den mäter 189 meter på längden, 156 meter på bredden och är 52 meter hög, motsvarande ett 17-våningshus. Colosseum kunde rymma mellan 50 000 och 80 000 åskådare och var plats för gladiatorspel, djurhetsningar och avrättningar. Efter Västroms fall användes den bland annat som bostad och fästning. Byggnaden skadades av jordbävningar och plundrades, varvid material återanvändes i andra byggnadsprojekt, inklusive Peterskyrkan och Palazzo Barberini.
Colosseum.
Avslut på eftemiddagen. Lunch på egen hand och ledig eftermiddag.
Kl. 19:30 Gemensam avslutningsmiddag på Skandinaviska Föreningen.
Kl. 07:30-08:45 Frukost och utcheckning.
Kl. 09:00 Avfärd med buss från hotellet.
Denna dag besöker vi Tivoli som ligger ca 30 km öster om Rom. Tivoli, som ursprungligen kallades Tibur, erövrades av romarna 90 e.Kr. och kom därefter att bli en viktig stad på grund av sitt strategiska läge vid Aniene-floden. Tivoli var ett populärt tillflyktsmål för rika romare som lät uppföra sina praktfulla villor på platsen som var känt för sina vackra omgivningar och färska källvatten.
I Tivoli besöker vi Hadrianus villa. Vackert beläget vid foten av de tiburtinska bergen ligger Hadrianus villa som uppfördes mellan år 118 och 138 av kejsar Hadrianus som en tillflyktsort från stadslivet i Rom där han kunde njuta av sitt otium. Denna storslagna palats- och villaanläggning omfattar 30 byggnader på ett område som sträcker sig över 120 hektar. Villan uppfördes som en idealisk stad och införlivade arkitektoniska traditioner från hela det romerska imperiet. Hadrianus villa innefattar både bostads- och rekreationsbyggnader, trädgårdsanläggningar, bad, bibliotek, skulpturträdgårdar, teatrar, utomhusmatsalar och paviljonger. Villan kom att tjäna som förebild till de villor som skulle uppföras under renässansen.
Hadrianus villa. Canopus-dammen med karyatider (vänster) och Venustemplet (höger).
Därefter besök till Villa D’Este. Villa D’Este uppfördes av kardinal Ippolito II d’Este efter att han blivit utnämnd till guvernör av Tivoli 1550. Det var Pirro Ligorio som fick uppdraget att rita renässanspalatset och trädgården. Ligorio samlade in marmor och skulpturer från ruinerna av Hadrianus villa. Villa D’Estes terrasserade trädgård försågs med ett komplext vattensystem från floden Aniene.
I Villa D'Estes trädgård finns en musikfontän som innehåller ett vattendrivet orgelverk. När vattnet strömmar genom fontänen aktiveras orgelpiporna och skapar musik, vilket var en teknisk innovation under renässansen.
Gemensam avslutningslunch.
Transfer till flygplatsen. På flygplatsen ca 17:00.
Kl. 19:40 Avgång Rom-Fiumicinos flygplats.
Kl. 23:00 Ankomst till Arlanda.
Hans Lepp är kulturråd, konsthistoriker och diplomat utbildad i Sverige och Italien. Han har under åren som kulturråd vid Svenska institutet varit initiativtagare till flera större kultursamarbeten mellan Sverige och Italien. Han är även president i Svenska Pro Venezia.
Carin Svantesson Teti är auktoriserad Romguide och boende i den eviga staden sedan många år.
Ellionore Schachnow är färdledare under resan. Hon är utbildad konstvetare och har genomgått konstvetenskapliga fördjupningskursen på Svenska Institutet i Rom.