Skip to main content

Friluftsmålarna kring Paris med Claes Moser 25–29 september 2025

Friluftsmåleriet fick sitt genombrott under 1800-talets slut då konstnärerna övergav ateljémåleriet för att måla ute i det fria för att fånga ögonblicksbilder av naturen och vardagslivet med ljusets skiftningar. Vid tiden reste många svenska konstnärer till Paris, och flera tillbringade somrarna i byn Grez-sur-Loing. Inspirerade av de franska friluftsmålarna grundade de en konstnärskoloni med omkring tjugo skandinaviska konstnärer, däribland Karin Bergöö och Carl Larsson. Vår ciceron, välkände konstexperten Claes Moser tar oss med till museer och platser förknippade med periodens konstnärer som Claude Monets hem och trädgård i Giverny, Barbizon med Jean Millets ateljé och Rosa Bonheurs hem, Château de By. I Grez-sur-Loing välkomnas vi av Grez-stiftelsen på Hotel Chevillion, där vi bl. a ser Carl Larssons ateljé. Vi bor i Fontainebleau, centralt beläget i förhållande till våra besöksmål.

Fritextsökning

Dagsprogram

  • Dag 1. Torsdag 25 september.: Ankomst till Paris, Monets hem och trädgårdar i Giverny, Fontainebleau.

    Kl. 07:20 Avgång från Arlanda.
    Kl. 10:00 Ankomst till Charles de Gaulle, Paris. Ciceron Claes Moser och reseledare Anneli Ståhlfors möter med skylt utanför säkerhetskontrollen.
    Från flygplatsen åker vi direkt till Giverny, där vi inleder med lunch. Därefter besöker vi Claude Monets hem och trädgårdar – platsen där den berömde impressionistiska konstnären levde och verkade från 1883 fram till sin död 1926.
    Monet renoverade sitt hem efter egna idéer och använde färger från sin palett i inredningen: grönt till dörrar och fönsterluckor, gult i matsalen och blått i köket. För att skapa sin berömda trädgård lät han leda om floden Epte och anlade både blomsterträdgårdar och en japansk vattenträdgård med näckrosdammar och broar. Han anställde sju trädgårdsmästare för att underhålla den. Trädgården var en viktig inspirationskälla för hans konstnärskap och han målade ofta utomhus i enlighet med impressionismens ideal. Några av hans mest kända målningar, såsom "Näckrosor" och "Japanska bron" målades just här. Monets hem och trädgårdar öppnade som museum i början av 1980-talet efter att Claude Monet-stiftelsen hade grundats för att bevara platsen. Idag är det ett av de mest välbesökta konstnärshemmen i Frankrike.

      
    Claude Monets hem och trädgårdar i Giverny. Foto: Maison et jardins de Claude Monet - Giverny.

    Efter vårt besök i Giverny åker vi vidare till Fontainebleau och checkar in på vårt hotell, Hotel Aigle Noir.
    Kl. 20:00 Middag på hotellet. 

  • Dag 2. Fredag 26 september.: Barbizon med besök på Auberge Ganne och Jean Millets ateljé.

    Kl. 07:00 – 09:20 Frukost.
    Kl. 09:30 Avresa till Barbizon.
    Mot slutet av 1820-talet började konstnärer att resa till Fontainebleauskogen för att måla. De var särskilt dragna till Barbizon, en liten by där de kunde måla och bo på värdshuset Auberge Ganne under de varma sommarmånaderna, och sedan återvända till sina ateljéer i Paris på vintern. Dessa konstnärer, som blev Barbizonskolan, vände sig emot det klassiskt akademiska måleriet och såg på landskapsmåleriet som ett egenvärde. Karakteristiskt för Barbizonskolan är ett naturalistiskt måleri och att de målade "paysages intimes," vilket innebär trogna och icke-dramatiska avbildningar av landskap eller skildringar av det hårda arbetet hos landsbygdens befolkning. De lät sig inspireras av holländska landskapsmålare från 1600-talet och av brittiska samtida landskapsmålare bl a John Constable. Genom att introducera måleri i det fria, fokusera på landskapsmåleriets egenvärde och experimentera med nya tekniker bidrog konstnärerna i Barbizonskolan till utvecklingen av friluftsmåleriet och anses vara en av förgrundsgestalterna till impressionismen. Vi inleder med ett besök på Auberge Ganne, numera Musée départemental des peintres de Barbizon där vi får se verk av Barbizonskolans mästare.


    Auberge Ganne.

    Vi besöker sedan Jean Millets ateljé. Jean Millet, född 1814 i Gruchy, Normandie, var en av grundarna till Barbizonskolan. Millet är mest känd för sina realistiska målningar av bönder och landsbygdsscener, som ofta belyser det hårda arbetet och det enkla livet hos lantbrukare under 1800-talets Frankrike. Millet blev antagen till École des Beaux-Arts i Paris och studerade under historiemålaren Paul Delaroche. Han vände sig emot det akademiska måleriet och utvecklade en egen stil och skildrade det lantliga livet han själv vuxit upp i. I samband med ett kolerautbrott i Paris bosatte sig Millet i Barbizon 1849 där han skulle stanna resten av livet. Under sin tid i Barbizon skapade Millet några av sina mest berömda verk, inklusive "Des glaneuses" och "L'Angélus". Millets verk har ofta tolkats både som en idealisering av bondelivet och som en subtil kritik av de socioekonomiska förhållandena för de lägre klasserna i det dåtida Frankrike. 

     
    Jean Millets ateljé och hans målning "Des glaneuses" från 1857.

    Lunch i Barbizon på Hotellerie du Bas Bréu Karine. Därefter ges möjlighet att upptäcka byn på egen hand. 
    Kl. 17:00 Avresa från Barbizon till hotellet i Fontainebleau.
    Kl. 19:15 Samling i lobbyn för gemensam promenad till vår närbelägna restaurang.
    Kl. 19.30 Middag på L´eailler du Chateau.

  • Dag 3. Lördag 27 september.: Montigny-sur-Loing, Grez-sur-Loing med besök på Hôtel Chevillon.

    Kl. 07:00 – 09:20 Frukost.
    Kl. 09:30 Avresa.
    Vi åker till Montigny-sur-Loing, en plats där Carl Fredrik Hill tillbringade mycket tid och skapade flera av sina verk. Hill, född 1849 i Lund, utbildad vid Konstakademin i Stockholm, sökte sig som många andra konstnärer till Paris. Trots intensivt arbete för att bli antagen till Salongen, blev endast två av hans verk antagna. Efter en tid i Paris kom Hill att måla i bl a Barbizon, Bois-le-Roi och Montigny-sur-Loing. Det var här han målade de kända utsikterna över Seine och skapade studierna av blommande fruktträd. Hill led av psykiska besvär som i början av 1878 försämrades, vilket ledde till att han flyttade hem till Lund och där han kom att vårdas av sin mor och syster. Därmed inleddes ett nytt skede i Hills konstnärskap och han skulle producera över tusen teckningar ur hans egen fantasivärld.


    Carl Fredrik Hill, "Trappgata i Montigny-sur-Loing", 1876.

    Därefter åker vi vidare till Grez-sur-Loing. Här tar Claes Moser med oss på en vandring i den lilla pittoreska byn som kom att bli en betydande konstnärskoloni för skandinaviska och anglosaxiska konstnärer under slutet av 1800-talet. Där fann de både en kreativ tillflykt och en nära gemenskap med likasinnade. Genom Grez flyter floden Loing som omges av en bördig vegetation med vita stenhus med muromgärdade trädgårdar som vetter mot floden. Byns gamla kyrka, borgruinen Tour de Ganne och den historiska stenbron som sträcker sig över floden är platser som ofta är avbildade i målningar av Grezkolonins konstnärer.
    Verken som tillkom där kunde tas med till ateljéerna i Paris under hösten och ställas ut på Salongen i Paris och försäljas i huvudstaden. Bland svenska konstnärer som besökt Grez-zur-Loing bör nämnas Bruno Liljefors, Julia Beck, Anders Zorn, Eva Bonnier, Ernst Lundström, Emma Löwstädt och Georg Pauli. Karl Nordström introducerade Carl Larsson för Grez där han skulle finna akvarelltekniken och även sin framtida fru, Karin Bergöö. Även författare som August Strindberg och kompositören Frederick Delius fann inspiration här. Byns invånare som i århundraden försörjt sig på jordbruk, fick i samband med konstnärernas ankomst nya inkomstkällor. Byns två hotell, Pension Laurent och Hôtel Chevillon var viktiga mötesplatser för konstnärerna.

      
    Till vänster den historiska stenbron i Grez som sträcker sig över floden Loing och som ofta återfinns i friluftmålarnas konstverk från platsen. I mitten Carl Larssons målning "I köksträdgården" från 1883 med motiv från Grez. Till höger William Blair Bruce målning "Friluftsateljé" från 1889 (Nationalmuseum) som föreställer konstnärens svenska fru, skulptör och grafiker Carolina Benedicks, arbetandes med en gravyr bakom en tygskärm, vars uppgift var att fördela ljuset jämnt. Paret träffades i Grez och tillbringade mycket tid där. 

    Vid floden Loings strand besöker vi Hôtel Chevillon som drivs av Grez-stiftelsen. Det har varit ett kreativt hem för konstnärer i över 150 år. Idag fungerar detta historiska hotell som ett gästhem för stipendiater med lägenheter och ateljéer för konstnärer, författare och akademiker som söker inspiration i de lugna och pittoreska omgivningarna. Under vårt besök kommer Claes Moser att hålla i en presentation med förmiddagskaffe, vi kommer att få en rundvandring i hotellets lokaler med besök i Carl Larsson-ateljén. Bland höstens stipendiater möter vi bl a musikforskaren Tobias Pontara och konstnären Anna Škodenko. Här äter vi även lunch.

      
    Historiskt foto på Hôtel Chevillon. Foto: Grez-stiftelsen. Till höger Carl Larsson-ateljén.

    Återfärd till Fontainebleau. Middag på egen hand. 

  • Dag 4. Söndag 28 september.: Moret-Sur-Loing, Thomery med besök på Château de By.

    Kl. 07:00 – 09:50 Frukost. Möjligt att besöka marknaden i Fontainebleau på morgonen innan avresa. Marknaden öppnar kl. 07:00.
    Kl. 10:00 Avresa från hotellet.
    Vid ankomst till Moret-Sur-Loing promenerar vi i Alfred Sisleys fotspår. I denna medeltida by bildades här en konstnärskoloni med impressionister. En av dessa konstnärer var Alfred Sisley, född 1839 i Paris till en brittisk familj. Som ung studerade han handel i London men återvände till Paris för att studera måleri under konstnären Charles Gleyre tillsammans med bl a Claude Monet och Pierre-Auguste Renoir. Tillsammans reste de unga målarna till områden kring Paris och Fontainebleauskogen för att måla i det fria. Sisley ställde ut på flera impressionistutställningar och hade sin första soloutställning på La Vie Moderne 1883. Han bosatte sig i Moret 1880, varpå han skulle stanna i 20 år och måla ett stort antal verk med motiv hämtat från den pittoreska byn. Lunch på egen hand.
    Moret är känt för sina kornsirapkarameller som började tillverkas av benediktinnunnor år 1638 efter att de grundat ett kloster i byn. Karamellerna sades ha lindrande egenskaper och uppskattades av samhällets elit, däribland Ludvig XIII och hans hov. De blev senare berömda genom Napoleon som älskade dem och skådespelerskan Sarah Bernhardt som ofta tog en karamell för att värma upp rösten innan hon gick upp på scen. Under vårt besök får vi lära oss mer om karamellernas historia på museet där de fortfarande tillverkas enligt det ursprungliga 1600-talsreceptet. De går även att köpa i den intilliggande butiken.

      
    Moret-Sur-Loing, Alfred Sisleys målning med motiv från byn från 1891 och foto på konstnären själv. 

    Med buss åker vi vidare till Thomery där vi besöker konstnären Rosa Bonheurs ateljémuseum / Château de By. Rosa Bonheur, född 1822 i Bordeaux, växte upp i en konstnärlig familj. Redan i unga år ställde hon ut sina verk på Parissalongen, där hon blev berömd för sina detaljrika och naturtrogna djurmålningar. Bonheur ägnade sig åt noggranna studier av sina motiv och besökte ofta slakthus och marknader för att utföra anatomiska studier av djuren. Hon deltog flitigt i utställningar på Parissalongen, där hon upprepade gånger prisades för sina målningar. Hennes genombrott kom med "Labourage nivernais", en målning beställd av den franska regeringen, för vilken hon 1849 vann första pris på Parissalongen. Hennes monumentalmålning "Le Marché aux chevaux" gjorde henne internationellt erkänd och tack vare försäljningen kunde hon 1859 förvärva slottet Château de By. Där levde hon med sin livskamrat Nathalie Micas och höll ett menageri som inkluderade lejon, en kronhjort, boskap, en papegoja och flera hundar. Mellan 1860 och 1880 uppnådde hon stor framgång och popularitet i England, där hon också sålde de flesta av sina verk. År 1865 blev hon genom kejsarinnan Eugénie den första kvinnan att tilldelas Hederslegionens storkors.

      
    Rosa Bonheurs ateljé i Château de By. Foto: Musée Rosa Bonheur. I mitten Bonheurs målning Labourage nivernais från 1849 som blev hennes genombrott. 

    Därefter åker vi tillbaka till Fontainebleau. 
    Kl. 19:15 Samling i lobbyn för promenad till vår restaurang.
    Kl. 19:30 Trerättersmiddag med vin och kaffe på Château Mercure.

  • Dag 5. Måndag 29 september.: Château de Fontainebleau och hemresa.

    Kl. 07:00-09:50 Frukost och utcheckning. 
    Kl. 10:00 Samling i lobbyn för promenad till Château de Fontainebleau.
    Slottet byggdes ursprungligen som jaktstuga åt de franska kungarna under 1100-talet. På 1500-talet omvandlade Frans I slottet till ett praktfullt renässansslott och anlitade framstående konstnärer och arkitekter som Gilles le Breton och Leonardo da Vinci. Slottet kom att bli Frans I favoritslott på grund av sitt läge nära huvudstaden och de fina jaktskogarna i området. Så småningom skulle staden Fontainebleau växa upp runt slottet i resterna av den skog som tidigare var den kungliga jaktparken. Fontainebleau har varit en central plats i flera historiska skeden. Drottning Kristina bodde i portvaktshuset till Fontainebleau 1657. Det var på Fontainebleau som hon lät avrätta sin hovstallmästare efter att han avslöjat hennes politiska planer till Spanien, vilket kom att uppröra hela Europa. 1679 slöts freden i Fontainebleau efter Karl XI:s krig mellan Sverige och Danmark som därmed avslutade det nästan fyra år långa kriget mellan länderna. Slottet var även en tillflyktsort för Napoleon Bonaparte, som renoverade det efter skadorna från franska revolutionen. Napoleon skrev även under sitt abdikationsavtal här 1814.


    Château de Fontainebleau.

    Lunch på egen hand i Fontainebleau.
    Kl. 15:00 Avresa med buss från Fontainebleau till Paris-Charles de Gaulles flygplats.
    Kl. 20:10- 22:40 Flyg Paris - Arlanda.

  • Ciceron Claes Moser och reseledare Anneli Ståhlfors.


    Claes Moser är utbildad till civilekonom på Handelshögskolan i Stockholm som prioriterat konstens inre värden mer än siffror under ett helt liv. Gallerist och upptäckare i konstens värd efter bortglömda konstnärsföreteelser som t. ex. Northern Light. Hanterat kvarlåtenskapen av J.A.G. Acke, Eugène Jansson, Axel Törneman, Marie Krøyers verk. Återskapat J.A.G. Ackes Villa Akleja som ett öppet privatmuseum i Vaxholm. Antikrundans konstexpert i nära 30 år, författare, föredragshållare.

Tillval

Avgångar & priser

AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
25/9Friluftsmålarna kring Paris med Claes Moser 25–29 september 2025Mer än 832 350:-Boka
Kontakta oss
Adress:
Mejt Resor
Myskjalundsvägen  26
762 98 Edsbro
Nyheter