Skip to main content

Friluftsmålarna kring Paris med Claes Moser 8-12 oktober 2024

Friluftsmåleriet fick sitt stora genombrott under 1800-talets senare del då konstnärerna övergav ateljémåleriet för att måla ute i det fria. De strävade efter att fånga ögonblicksbilder av naturen och vardagslivet och fånga ljusets skiftningar under olika tider på dygnet och året. Under 1880-talet reste många svenska konstnärer till Paris, och flera tillbringade somrarna i den pittoreska byn Grez-sur-Loing. Inspirerade av de franska friluftsmålarna grundade de en konstnärskoloni med omkring tjugo skandinaviska konstnärer, däribland Karin Bergöö, Carl Larsson, Karl Nordström och Julia Beck. Vi kommer under några innehållsrika dagar besöka museer och platser förknippade med periodens konstnärer, inklusive Barbizon med Jean Millets- och Théodore Rousseaus ateljéer, Yerres med Gustave Caillebottes hem, och Chateau de By där vi besöker Rosa Bonheurs hem. I Grez-sur-Loing välkomnas vi av Grez-stiftelsen på Hotel Chevillion, där vi också får möjlighet att se Carl Larssons ateljé. Vi bor i Fontainebleau, centralt beläget i förhållande till våra besöksmål. Vår ciceron är välkände Claes Moser.

Fritextsökning

Dagsprogram

  • Dag 1. Tisdag 8 oktober.: Ankomst till Paris, Svenska kyrkan, Musée d'Orsay.

    Kl. 07:25 Avgång från Arlanda.
    Kl. 10:00 Ankomst till Charles de Gaulle, Paris. Ciceron Claes Moser och färdledare Elisabeth Sandebring Lecomte möter med skylt utanför säkerhetskontrollen.
    Därefter busstransfer till Svenska kyrkan. Lunch och föredrag av Moser.
    Kl. 15:00 – 17:00 Vårt första besök blir på Musée d'Orsay, känt för sin betydande samling av impressionistiska och postimpressionistiska verk av mästare som Claude Monet, Édouard Manet, Edgar Degas, Auguste Renoir, Paul Cézanne, Georges Seurat, Alfred Sisley, Paul Gauguin, Vincent van Gogh med flera. Museet som invigdes 1986 är inhyst i den tidigare järnvägsstationen Gare d'Orsay, uppförd i Beaux-Arts-stil mellan 1898 och 1900 till världsutställningen i Paris.


    Musée d'Orsay.

    Därefter reser vi med buss från Paris till Fontainebleau där vi checkar in på Hotel Victoria.
    Kl. 19:30 Middag på hotellet.

  • Dag 2. Onsdag 9 oktober.: Barbizon & Yerres.

    Kl. 07:00 – 09:00 Frukost.
    Kl. 09:30 Avresa mot Barbizon.
    Mot slutet av 1820-talet började konstnärer att resa till Fontainebleauskogen för att måla. De var särskilt dragna till Barbizon, en liten by där de kunde måla och bo på värdshuset Auberge Ganne under de varma sommarmånaderna, och sedan återvända till sina ateljéer i Paris på vintern. Dessa konstnärer, som blev Barbizonskolan, vände sig emot det klassiskt akademiska måleriet och såg på landskapsmåleriet som ett egenvärde. Karakteristiskt för Barbizonskolan är ett naturalistiskt måleri och att de målade "paysages intimes," vilket innebär trogna och icke-dramatiska avbildningar av landskap eller skildringar av det hårda arbetet hos landsbygdens befolkning. De lät sig inspireras av holländska landskapsmålare från 1600-talet och av brittiska samtida landskapsmålare bl a John Constable. Genom att introducera måleri i det fria, fokusera på landskapsmåleriets egenvärde och experimentera med nya tekniker bidrog konstnärerna i Barbizonskolan till utvecklingen av friluftsmåleriet och anses vara en av förgrundsgestalterna till impressionismen.
    Vi inleder med ett besök på Auberge Ganne, numera Musée départemental des peintres de Barbizon där vi får se verk av Barbizonskolans mästare.


    Auberge Ganne.

    Därefter kort promenad till Théodore Rousseaus ateljé. Théodore Rousseau, född 1812 i Paris, var en av förgrundsgestalterna till Barbizonskolan tillsammans med Jean-François Millet och Jean-Baptiste-Camille Corot. Redan som ung började han måla och upptäckte snabbt sin passion för att avbilda landskap. Trots sin klassiska utbildning inspirerades Rousseau av 1600-talets holländska landskapsmålare. Rousseau började resa till Fontainebleauskogen för att måla en plein air under 1820-talet och skulle senare bosätta sig i Barbizon. Trots många motgångar och att hans verk flera gånger avvisades av den franska konstakademin, fortsatte han att utveckla sin konstnärliga stil. Efter 1848 års revolution fick han äntligen erkännande och började få prestigefyllda uppdrag, inklusive ett beställningsarbete för Musée du Luxembourg. Rousseaus konst präglas av en djup naturalism och en nästan meditativ utforskning av landskap, där han ofta ägnade flera år åt att fullända en enda målning. Han levde större delen av sitt vuxna liv i Barbizon, vilket blev hans främsta inspirationskälla.


    Théodore Rousseaus, Sortie de forêt à Fontainebleau, soleil couchant, ca 1850.

    Vi besöker Jean Millets ateljé. Jean Millet, född 1814 i Gruchy, Normandie, var en av grundarna till Barbizonskolan. Millet är mest känd för sina realistiska målningar av bönder och landsbygdsscener, som ofta belyser det hårda arbetet och det enkla livet hos lantbrukare under 1800-talets Frankrike. Millet blev antagen till École des Beaux-Arts i Paris och studerade under historiemålaren Paul Delaroche. Han vände sig emot det akademiska måleriet och utvecklade en egen stil och skildrade det lantliga livet han själv vuxit upp i. I samband med ett kolerautbrott i Paris bosatte sig Millet i Barbizon 1849 där han skulle stanna resten av livet. Under sin tid i Barbizon skapade Millet några av sina mest berömda verk, inklusive "Des glaneuses" och "L'Angélus".


    Jean-François Millet, Des glaneuses, 1857.

    Millets verk har ofta tolkats både som en idealisering av bondelivet och som en subtil kritik av de socioekonomiska förhållandena för de lägre klasserna i det dåtida Frankrike. Vi besöker Millets ateljé där han bodde och var verksam i 25 år. Här målades mestadels av hans kända målningar.


    Jean Millets ateljé.

    Lunch i Barbizon.
    Vi reser sedan mot Yerres till Maison Caillebotte. Konstnären och mecenaten Gustave Caillebotte, född 1848 i Paris, tillbringade sina somrar 1860 till 1879 på denna egendom som hans föräldrar ägde vid stranden vid Yerres. Här tillkom många av hans verk med motiv från platsen, ofta familjescener och landsskapsscener med fritidsbåtar, fiske och simning. Caillebotte var ursprungligen utbildad till ingenjör men utvecklade tidigt ett intresse för måleri och studerade vid École des Beaux-Arts. Han blev uppmärksammad för sitt realistiska verk ”Les Raboteurs de parquet” på impressionistutställningen 1876 efter att den avisats från Parissalongen och kom därefter att delta i flera kommande utställningar. Caillebotte blev den främste organisatören, promotorn och finansiären av de impressionistiska utställningarna under de kommande sex åren, och han använde sin förmögenhet för att köpa verk av andra impressionister, särskilt Monet, Renoir, Camille Pissarro, Paul Cézanne, Edgar Degas, Alfred Sisley och Berthe Morisot. Förutom de lantliga motiven var urbana skildringar av Paris ett vanligt förekommande tema i hans konstnärskap.


    Gustave Caillebotte, Les jardiniers, 1875.

    Kl. 16:30 Avresa mot Fontainebleau.
    Kl. 17:45 Ankomst Hotel Victoria.
    Kl. 19:00 Trerättersmiddag på Mercure Chateau med apéritif i trädgården.

  • Dag 3. Torsdag 10 oktober.: Château de Fontainebleau, Grèz-sur-Loing, Montigny.

    Kl. 07:00 – 09:00 Frukost.
    Kl. 09:30 Vi inleder dagen med besök på Château de Fontainebleau. Slottet byggdes ursprungligen som jaktstuga åt de franska kungarna under 1100-talet. På 1500-talet omvandlade Frans I slottet till ett praktfullt renässansslott och anlitade framstående konstnärer och arkitekter som Gilles le Breton och Leonardo da Vinci. Slottet kom att bli Frans I favoritslott på grund av sitt läge nära huvudstaden och de fina jaktskogarna i området. Så småningom skulle staden Fontainebleau växa upp runt slottet i resterna av den skog som tidigare var den kungliga jaktparken. Fontainebleau har varit en central plats i flera historiska skeden. Drottning Kristina bodde i portvaktshuset till Fontainebleau 1657. Det var på Fontainebleau som hon lät avrätta sin hovstallmästare efter att han avslöjat hennes politiska planer till Spanien, vilket kom att uppröra hela Europa. 1679 slöts freden i Fontainebleau efter Karl XI:s krig mellan Sverige och Danmark som därmed avslutade det nästan fyra år långa kriget mellan länderna. Slottet var även en tillflyktsort för Napoleon Bonaparte, som renoverade det efter skadorna från franska revolutionen. Napoleon skrev även under sitt abdikationsavtal här 1814.


    Château de Fontainebleau.

    Lunch på egen hand i Fontainebleau. Efter lunch åker vi vidare söderut till Grez-sur-Loing. Här tar Moser med oss på en vandring i den lilla pittoreska byn som kom att bli en betydande konstnärskoloni för skandinaviska och anglosaxiska konstnärer under slutet av 1800-talet. Där fann de både en kreativ tillflykt och en nära gemenskap med likasinnade. Genom Grez flyter floden Loing som omges av en bördig vegetation med vita stenhus med muromgärdade trädgårdar som vetter mot floden. Byns gamla kyrka, borgruinen Tour de Ganne och den historiska stenbron som sträcker sig över floden är platser som ofta är avbildade i målningar av Grezkolonins konstnärer.


    Den historiska stenbron i Grez som sträcker sig över floden Loing och som ofta återfinns i friluftmålarnas konstverk från platsen.

    Verken som tillkom där kunde tas med till ateljéerna i Paris under hösten och ställas ut på Salongen i Paris och försäljas i huvudstaden. Bland svenska konstnärer som besökt Grez-zur-Loing bör nämnas Bruno Liljefors, Julia Beck, Anders Zorn, Eva Bonnier, Ernst Lundström, Emma Löwstädt och Georg Pauli. Karl Nordström introducerade Carl Larsson för Grez där han skulle finna akvarelltekniken och även sin framtida fru, Karin Bergöö. Även författare som August Strindberg och kompositören Frederick Delius fann inspiration här. Byns invånare som i århundraden försörjt sig på jordbruk, fick i samband med konstnärernas ankomst nya inkomstkällor. Byns två hotell, Pension Laurent och Hôtel Chevillon var viktiga mötesplatser för konstnärerna.


    Carl Larsson, I köksträdgården, 1883.


    William Blair Bruce, Friluftsateljé, 1889. Nationalmuseum. Målningen föreställer konstnärens svenska fru, skulptör och grafiker Carolina Benedicks, arbetandes med en gravyr bakom en tygskärm, vars uppgift var att fördela ljuset jämnt. Paret träffades i Grez och tillbringade mycket tid där. 

    Vid floden Loings strand besöker vi Hôtel Chevillon som drivs av Grez-stiftelsen. Det har varit ett kreativt hem för konstnärer i över 150 år. Idag fungerar detta historiska hotell som ett gästhem för stipendiater med lägenheter och ateljéer för konstnärer, författare och akademiker som söker inspiration i de lugna och pittoreska omgivningarna. Under vårt besök välkomnas vi av intendent Marie Nicolas, som leder en rundvandring i hotellets lokaler, inklusive ett besök i Carl Larsson-ateljén. Därefter samlas vi för samtal med vin och tilltugg där stipendiaterna delar med sig av sitt konstnärskap och forskning.


    Historiskt foto på Hôtel Chevillon. Foto: Grez-stiftelsen.

    Vi reser mot Montigny, en plats där Carl Fredrik Hill tillbringade mycket tid och skapade flera av sina verk. Hill, född 1849 i Lund, utbildad vid Konstakademin i Stockholm, sökte sig som många andra konstnärer till Paris. Trots intensivt arbete för att bli antagen till Salongen, blev endast två av hans verk antagna. Efter en tid i Paris kom Hill att måla i bl a Barbizon, Bois-le-Roi och Montigny-sur-Loing. Det var här han målade de kända utsikterna över Seine och skapade studierna av blommande fruktträd. Hill led av psykiska besvär som i början av 1878 försämrades, vilket ledde till att han flyttade hem till Lund och där han kom att vårdas av sin mor och syster. Därmed inleddes ett nytt skede i Hills konstnärskap och han skulle producera över tusen teckningar ur hans egen fantasivärld.


    Carl Fredrik Hill, Trappgata i Montigny-sur-Loing, 1876.

    Middag på egen hand.

  • Dag 4. Fredag 11 oktober.: Bourron-Marlotte, Château de By.

    Kl. 07:00 – 09:00 Frukost.
    Avresa till Bourron-Marlotte. Här verkade flera kända impressionister under 1800-talet. Vi besöker rådhuset som numera är ett museum med verk av de konstnärer som verkat i bygden. Museet grundades 1907 av Charles Moreau-Vauthier, som uppmanade byns konstnärer att donera verk. På museet får vi se verk av bl a Auguste Allongé, Armand Point, Charles Moreau-Vauthier och Henri Lehmann. Därefter kaffe på egen hand.

    Besök på Rosa Bonheurs ateljémuseum / Château de By. Rosa Bonheur, född 1822 i Bordeaux, växte upp i en konstnärlig familj. Redan i unga år ställde hon ut sina verk på Parissalongen, där hon blev berömd för sina detaljrika och naturtrogna djurmålningar. Bonheur ägnade sig åt noggranna studier av sina motiv och besökte ofta slakthus och marknader för att utföra anatomiska studier av djuren. Hon deltog flitigt i utställningar på Parissalongen, där hon upprepade gånger prisades för sina målningar. Hennes genombrott kom med "Labourage nivernais", en målning beställd av den franska regeringen, för vilken hon 1849 vann första pris på Parissalongen.


    Rosa Bonheur, Labourage nivernais, 1849.

    Hennes monumentalmålning "Le Marché aux chevaux" gjorde henne internationellt erkänd och tack vare försäljningen kunde hon 1859 förvärva slottet Château de By. Där levde hon med sin livskamrat Nathalie Micas och höll ett menageri som inkluderade lejon, en kronhjort, boskap, en papegoja och flera hundar. Mellan 1860 och 1880 uppnådde hon stor framgång och popularitet i England, där hon också sålde de flesta av sina verk. År 1865 blev hon genom kejsarinnan Eugénie den första kvinnan att tilldelas Hederslegionens storkors.


    Rosa Bonheurs ateljé i Château de By. Foto: Musée Rosa Bonheur.

    Efterföljande Lunch.
    Under eftermiddagen besöker vi Moret-Sur-Loing där vi promenerar i Alfred Sisleys fotspår. I denna medeltida by bildades här en konstnärskoloni med impressionister. En av dessa konstnärer var Alfred Sisley, född 1839 i Paris till en brittisk familj. Som ung studerade han handel i London men återvände till Paris för att studera måleri under konstnären Charles Gleyre tillsammans med bl a Claude Monet och Pierre-Auguste Renoir. Tillsammans reste de unga målarna till områden kring Paris och Fontainebleauskogen för att måla i det fria. Sisley ställde ut på flera impressionistutställningar och hade sin första soloutställning på La Vie Moderne 1883. Han bosatte sig i Moret 1880, varpå han skulle stanna i 20 år och måla ett stort antal verk med motiv hämtat från den pittoreska byn.


    Moret-Sur-Loing.

    Kl. 19:30 Trerätters avslutningsmiddag på Hotel Napoleon.

  • Dag 5. Lördag 12 oktober.: Marknaden i Fontainebleau, hemresa.

    Kl. 07:30 – 09:00 Frukost och utcheckning.
    Kl. 09:00 – 10:00 Vi besöker marknaden i Fontainebleau.
    Kl. 10:40 Avresa från hotellet.
    Kl. 14:40 Avgår flyget från Charles de Gaulle med ankomst till Arlanda kl. 17:05.

  • Ciceron Claes Moser och färdledare Elisabeth Sandebring Lecomte.

    Claes Moser är utbildad till civilekonom på Handelshögskolan i Stockholm som prioriterat konstens inre värden mer än siffror under ett helt liv. Gallerist och upptäckare i konstens värd efter bortglömda konstnärsföreteelser som t. ex. Northern Light. Hanterat kvarlåtenskapen av J.A.G. Acke, Eugène Jansson, Axel Törneman, Marie Krøyers verk. Återskapat J.A.G. Ackes Villa Akleja som ett öppet privatmuseum i Vaxholm. Antikrundans konstexpert i nära 30 år, författare, föredragshållare.

    Elisabeth Sandebring Lecomte är uppvuxen i Helsingborg och bosatt utomlands sedan sena tonåren, framförallt i Frankrike men även i USA, Österrike och Courchevel. Arbetar som fransk auktoriserad guide först många år i Paris och sedan 1995 i södra Rhônedalen. Arbetar framförallt med engelsktalande grupper. Vin- mat och konst (Bourgogne bl a), Donaukryssningar, rundresa Marocko.

Tillval

Avgångar & priser

AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
8/10Friluftsmålarna kring Paris – En resa i Frankrike med Claes Moser 8 – 12 oktober 2024Mer än 827 950:-Boka
Kontakta oss
Adress:
Mejt Resor
Myskjalundsvägen  26
762 98 Edsbro