Kl. 06:00 – 07:15: (lokal tid) Frukost.
Kl. 07:30 Ankomst Ventspils. Vi går av färjan till vår väntande buss.
Hans Lepp berättar om Ventspils (Windau) medan vi reser ut ur staden. Vi fortsätter genom landskapet Kurzeme eller Kurland som det heter på svenska. Landskapet har fått sitt namn efter den baltiska folkstammen kurerna som bebodde området och som under senare delen av medeltiden kom att assimileras med letterna. Området kristnades genom biskop Albert av Riga i början av 1200-talet. 1237–1561 tillhörde Kurland Tyska orden. Efter Tyska ordens upplösning 1561 uppstod hertigdömet Kurland. Den siste stormästaren i orden, Gotthard Kettler erhöll då regionerna Kurland och Semgallen som län av Polen, vilka kom att bilda ett i princip självständigt hertigdöme. Under hertig Jacobs tid vid mitten av 1600-talet upplevde Kurland en glansperiod. Hertigen lät inrätta skolor, varv, mängder med manufakturer och skapade även en handelsflotta och kolonier i Västindien och Afrika. Landet förhärjades sedan svårt under Karl X:s fälttåg.
Efter en timmes färd kommer vi till Kuldiga (Goldingen) beläget mitt på Kurland. Staden var under en period hertigdömet Kurlands huvudstad och var under medeltiden även medlem i Hansan. Djupt inbäddad bland Kurlands bördiga kullar undkom staden som en historiens nyck 1900-talets eldstormar som skövlande så mycket annat av äldre bebyggelse i Baltikum. Här möter vi en närmast intakt stad av 1700- och 1800-tals trähusarkitektur. Efter förmiddagskaffe på hotellet träffar vi stadsarkitekten Jana Jākobsone, här ansluter även vår lettiska ciceron, arkitekten Artis Zvirgzdiņš. Jana berättar om stadens långsiktiga arbete med att bevara den äldre bebyggelsen och ansökningsprocessen att bli upptagen på UNESCO:s världsarvslista. Vid UNESCO:s möte den 17 september 2023 blev stadens gamla centrum slutligen upptagen på världsarvslistan. Vi gör sedan en stadsvandring med Jana där vi tar del av de träportar och fönster som invånarna själva renoverat på stadens byggnadsvårdscentrum. Vi besöker även borgmästare Stafenhagens hus från 1702, där vi ser Karl XII koffert som är inbyggd i vindstrappan. Enligt legenden lärde krigarkungen borgmästarens son att spela schack ovanpå den väldiga kofferten.

Gamla stan i Kuldiga (Goldingen).
Vi intar sedan lunch i den lilla staden Sabile (Zabeln) som är känd för sin vinkulle. På en sydsluttning med fördelaktigt mikroklimat har här odlats vindruvor sedan medeltiden.
I en nationalpark några kilometer från Rigabukten ligger den gamla Kurorten Ķemeri (Kemmern). De hälsogivande källorna I Ķemeri finns dokumenterade sedan slutet av 1700-talet. År 1838 grundades Bad Kemmern som kurort efter att kejsar Nicolaj I upplåtit mark för ett första badhus. Efter att järnvägen drogs hit 1877 började kurorten att växa med gäster från Riga och S:t Petersburg och 1912 öppnande en direkt järnvägslinje mellan Moskva och Ķemeri. Många anläggningar kom att förstöras under första världskrigets strider på Kurland mellan ryska och tyska trupper.
I det nya självständiga Lettland kom kurorten att återuppbyggas med statligt stöd. Under denna tid uppfördes nya badhus och det nya vattentornet med utsiktsplattform. År 1936 invigdes slutligen det mycket påkostade Hotel Ķemeri som snabbt kom att kallas ”Den vita atlantångaren” med sin centrala skorsten / utsiktstorn med inspiration av en atlantångares skorsten. Hotellet ritades av den framstående arkitekten Eižens Laube (1880 – 1967) i samarbete med kurläkaren Dr. Janis Libietis. Laube var utbildad i Riga och från 1922 professor i arkitektur vid Rigas Polytekniska institut. I Hotel Ķemeri har han ritat en neoklassicistisk hotellpalats som inte ligger Rivierans samtida strandhotell efter vad gäller standard. Under vårt besök ser vi den nyrenoverade kurortsparken och ser utställningen över kurorten som visas i vattentornet som renoverades tillsammans med parken. Kurhotellet ser vi från utsidan då det är stäng i väntan på renovering. Ellen Rydelius beskriver kurhotellet i sin klassiska resebok Finland, Estland och Lettland på 3 x 8 dagar; Ķemeri. En knapp timmes väg med tåg eller bil väster ut från Riga ligger Ķemeri. Namnet har på senare år, särskilt sedan det nya statliga kurhotellet invigdes 1936, blivit nästa lika ryktbart som Piešťany, vilket brukar tituleras ”reumatismens Mecka”. Och fast jag sett Europas bästa gyttje- och svavelbadorter: Abano nära Padova, Piešťany och Trenčianske Teplice i Tjeckoslovakien, Baden bei Wien m. fl. blev jag imponerad, när en polyglott vaktmästare, som bollade lekfullt med ryska, tyska, engelska, svenska, japanska och en hel del andra språk, visade mig jättehotellet nedifrån och ända upp. Alla de medicinska anordningarna tycks vara förstklassiga, hotellrummen är smakfullt inredda, ljudisolerade och försedda med balkong, ljussignaler, telefon och radio, matsalen är festlig och sällskapsrummen mycket behagliga. Eftersom det finns tjugo läkare, bör även den ängsligaste patient kunna känna sig lugn till mods. Den som vid sidan av kuren vill roa sig en smula kan rida, spela tennis, fara med någon av de täta järnvägsturerna till badorterna vid Riga Strand, paddla kanot till Kärleksön eller spela käglor vid den pittoreska restaurangen Lustiga Myggan. I det internationella biblioteket finns också en svensk avdelning, ni kan spela schack, bridge och biljard, höra på konserter, ta en cocktail i den trevliga baren eller njuta av utsikten över Rigaviken och Kurländska Schweiz från det moderna takkaféet.

Hotel Ķemeri exteriör (vänster). Foto från matsalen på hotellet hämtat ur Ellen Rydelius guidebok (höger). Hotellets arkitekt Eižens Laube liv speglar även letternas historia under 1900-talet. Laube föddes, växte upp, utbildade sig och ritade sina första byggnander i Riga som då var en del av det Ryska guverementet Livland. Han kom att bli professor på Rigas Polytekniska Institut i det självständiga Lettland. Likt många andra letter flydda han landet inför Röda arméns intåg i slutet av andra världskriget och kom efter kriget att verka som professor vid Baltiska universitetet i Pinneberg utanför Hamburg. Från 1950 fram till sin död 1967 var han sedan verksam i Olympia och Portland i Oregon.
Från Ķemeri reser vi genom Jurmala, Rigas badorter. Under andra halvan av 1800-talet kom flera små fiskelägen att omvandlas till badorter för Rigas borgerskap men även med badgäster från S:t Petersburg och Moskva. Artis berättar om bebyggelsen som vi ser genom bussfönstren.
Vid färdas sedan från Daugavas (Dünaflodens) mynning upp mot Riga längs flodens västra strand. Artis berättar om dessa områden präglade av äldre trähusbebyggelse och industribyggnader från stadens expansiva sena 1800-tal. Vi gör också ett stopp vid Rigas gamla flygplats, där vi ser den gamla terminalbyggnaden från 1954 uppförd i stalintidens klassicism med kolonner och heroiserande väggmålningar.

Rigas gamla flygplats Spilve med muralmålning föreställande letter i traditionell klädsel med röda sovjetflaggor.
Därefter incheckning på Hotel Tallink Riga.
Kl. 19:30 Gemensam trerättersmiddag på hotellet.