Skip to main content

Kulturhelg i Åbo 15–18 november 2024

Följ med på vår höstresa till vackra Åbo! I S:t Henriks ekumeniska konstkapell får vi uppleva en stämningsfull konsert med Åbo filharmoniska orkester som framför musik av Schumann, Reinecke och Mozart. Alvar Aaltos banbrytande arkitektur möter vi på Pemars sanatorium och i Uppståndelsekapellet ser vi åboarkitekten Erik Bryggmans mästerverk från 1940-talet. En av Finlands mest uppmärksammade samtida konstnärer, Elina Merenmeies möter vi genom hennes verk på Åbo Konstmuseums höstutställning.

Vi besöker även Åbo slott, uppfört som en av Sveriges viktigaste medeltida riksborgar och känt för Hertig Johans och Katarina Jagelonicas storartade renässanshov. I vackra Åbo domkyrka ser vi bl. a Karin Månsdotters gravkapell. På Åbo Svenska Teater bjuds vi på en dramatiserad visning av detta Finlands äldsta teaterhus. Ciceroner på resan är åboprofilerna Airi och Tryggve Forssell. Vi reser med Viking Lines nya flaggskepp, Viking Glory och Viking Grace och bor på klassiska Scandic Hamburger Börs vid Salutorget.

Fritextsökning

Dagsprogram

  • Dag 1. Fredag den 15 november.: Avresa från Stockholm.

    Kl. 19:00-19:20 Samling i Viking Line Terminalen, Stadsgården. Ola Olsson från Mejt Resor möter med skylt i mitten av terminalen och delar ut biljetter.
    Kl. 20:00 Avgång M/S Viking Glory.
    Kl. 20:30 Trerätters middag med två glas vin, kaffe och avec, Restaurang Kobba, däck 11 i fören.

  • Dag 2. Lördag den 16 november.: Ankomst till Åbo, Pemars Sanatorium, Uppståndelsekapellet, saluhallen, domkyrkan.

    Kl. 06:00-07:00 (lokal tid) Bufféfrukost.
    Kl. 07:35 Ankomst till Åbo. Åboprofilerna Tryggve och Airi Forssell möter vid bussen utanför terminalen. 
    Bussen tar oss österut till utkanterna av staden Pemar. Här besöker vi Alvar Aaltos banbrytande modernistiska byggnadsverk Pemars Sanatorium där vi får en guidad visning och dricker förmiddagskaffe. Alvar Aalto fick uppdraget att rita Pemars Sanatorium efter att han vunnit en arkitekttävling 1929 och sanatoriumet stod klart 1933. Aalto såg själva byggnaden som ett medicinskt instrument som skulle gynna tillfriskningsprocessen för turberkolossjuka. Här stod funktionalismen i centrum med ett noggrant uttänkt färgschema, specialdesignade möbler och solbalkonger på varje våning. 

      
    Alvar Aalto och Pemars sanatorium.

    Speciellt fokus lades på patienternas rum där Aalto designande bl a ett lutande handfat som skulle motverka stänk och ljud för att inte störa rumskamraten, lampor placerade bortom patientens synfält och taket målat i en avslappnande grå-grön tom som skulle motverka reflektioner. Patientrummens riktning är noggrant uttänkt för att skapa mycket ljusinsläpp med utsikt mot den omkringliggande tallskogen. Belysningen designades av den berömde formgivaren Paavo Tynell. Byggnaden användes som tuberkulossanatorium fram till 1960-talet.


    Pemarsstolen ritades av Alvar och hans fru Aino Aalto för Pemars Sanatorium och stolen var utformad för att underlätta andningen för de turberkolossjuka. År 1935 grundades möbelföretaget Artek som än idag säljer stolen.

    På Åbo begravningsplats besöker vi Uppståndelsekapellet, ritad av den berömde åboarkitekten Erik Bryggman (1891–1955) och uppförd 1941. Kapellet räknas som ett av de finaste exempel på den nordiska romantiska funktionalismen. Bryggman var starkt påverkad av de stupade i finska vinterkriget och ville att kapellet skulle ge tröst till de som berörts. Samspelet med naturen spelar en central roll i kapellets arkitektur med den enhetliga glasväggen som förlänger kyrkorummet till den omkringliggande tallskogen. Åbokonstnärerna Jussi Vikainen och Ennu Oka har skapat kapellets sandstensreliefer och skulpturer.


    Erik Bryggmans Uppståndelsekapell inifrån.

    Därefter blir det incheckning på det centralt belägna Hotel Scandic Hamburger Börs. Vi möts upp i lobbyn och promenerar genom den gamla saluhallen. Åbo Saluhall öppnade 1896 och är Finlands näst äldsta saluhall ritad av arkitektprofessor Gustaf Nyström. Vi äter lunch på en närbelägen restaurang.

    Vi besöker sedan Åbo domkyrka, Finlands nationalhelgedom. I samband med att Åbo blev landets viktigaste handelsstad under 1200-talet beslöt man flytta det finländska stiftets biskopssäte från Korois som låg vid Aura ås västra strand till Åbo som låg vid åns östra strand vilket var närmare havet. Den gamla träkyrkan som låg på platsen blev ersatt av en stenkyrka i tyskbaltisk tegelgotik som invigdes som domkyrka år 1300. Kyrkan genomgick en rad förändringar fram till sent 1400-tal och har sedan dess haft ungefär samma form som idag. Tornet och kyrkans interiör skadades kraftigt av Åbo brand 1827. Det nuvarande tornet som uppfördes efter branden ritades av den berömda arkitekten Carl Ludvig Engel. Zacharias Topelius diktar om tornet i sina samlade skrifter från 1845: "Då glimmar spetsen av kopparklädda tornet. Blåvita flammor, tindrande stjärnor lika, kring gyllene korset skina i nattens mörker, och tornets fjädrande svarta skaror flykta”.


    Åbo domkyrka.

    Inuti kyrkan får vi bl a se hovmålaren Wilhelm Robert Ekmans fresker på högaltarets tak och väggar målade under åren 1850–1854. Målningarna skildrar två viktiga händelser ut Finlands kyrkohistoria; Den ena föreställer biskop Henrik som döper finnar vid Kuppis källa. I den andra scenen överräcker Mikael Agricola sin finska översättning av Nya testamentet till Gustav Vasa. Vi ser även kyrkans mest berömda gravmonument, Karin Månsdotters gravkapell där hon begravdes 1613. Karin Månsdotter är den enda drottning som är begraven i Finland.

    Avslut på eftermiddagen och därefter ges möjlighet att upptäcka Åbo på egen hand. Middag äts på egen hand.

  • Dag 3. Söndag 17 november.: Åbo Konstmuseum, Åbo slott, konsert, Apoteksmuseet och Qwenselska Gården, Åbo Svenska Teater, avfärd.

    Kl. 07:30-09:00 Frukost och utcheckning. Vi lämnar väskorna i bussen.
    Kl. 10:00 Avfärd från hotellet. Tryggve och Airi Forssell tar oss med på en guidad busstur och visar sitt Åbo.

    På Åbo konstmuseum får vi en guidad visning av den aktuella utställningen ”ELINA MERENMIES – Allt är synligt”. Elina Merenmies (född 1967 i Esbo) är en konstmålare och tecknare som främst arbetar med tempera- och oljefärger på duk samt bläck på handgjort papper. Motiven och figurerna som återfinns i Merenmies verk härstammar från verkliga händelser och inre visioner, ofta föreställande ansikten och groteska figurer, mystiska skogar, träd, grenar och rötter. I verken återfinns referenser till konsthistorien och man finner ett religiöst bildspråk. Verken kan upplevas som drömlika och skrämmande men samtidigt vackra. Merenmies verk har visats i Finland och internationellt och hennes verk ingår i flera privatsamlingar och centrala nordiska institutioner. År 2007 nominerades hon till Arts Fennica-priset där hon för nuvarande sitter i stiftelsens styrelse. Hon har även haft en lång karriär av att undervisa i målning på Bildkonstakadamin och på Fria konstskolan i Helsingfors.


    Elina Merenmies, Kaikki näkyy, 2023. Tempera och olja på duk. Foto: Jussi Tiainen. 

    Vi besöker sedan Åbo slott vid Aura ås mynning. Slottet har under mer än 600 år varit centrum för administrationen i Finland under tiden som Sveriges östra rikshalva. Åbo slott var den första av de fyra riksborgar som uppfördes i Finland under medeltiden. Den efterföljande var Tavastehus, Viborg och Olofsborg. Åbo slotts verkliga glansdagar inföll under senare delen av 1500-talet, då här var kungligt residens för hertig Johan (sedermera Johan III) och Katarina Jagellonica. På slottet hölls då ett lysande renässanshov som inte sett sin like i Sverige tidigare. Den polska prinsessan Katarina hade fått en högklassig utbildning och var sin makes viktigaste rådgivare. Med sina familjeförbindelser till Europas viktigaste hov blev hon den viktigaste influensen för aristokratin i Sverige. Hennes mor, den inflytelserika drottningen Bona Sforza, var en av dåtidens bäst utbildade kvinnor i Europa, född som prinsessa av Milano och med arvsrätt till tronen i kungadömet Jerusalem. I Hertig Johans källare intar vi buffélunch.


    Åbo slott från ovan.

    Därefter blir det konsert med Åbo filharmoniska orkester i S:t Henriks ekumeniska konstkapell beläget på ön Hirvensalo. I konstkapellets unika miljö får vi höra klassisk musik framförd av åtta musiker. Eftermiddagen börjar med Schumanns känsliga romanser för violin och piano, som har begeistrat publiken redan i över ett och ett halvt sekel. Programmet fortsätter med Reineckes förtjusande trio med sin innerliga dialog mellan oboe, valthorn och piano. Konserten avslutas med stråkarnas och blåsarnas glada divertimento som Mozart troligtvis skrev för sin syster Nannerl.

    Musik:
    Clara Schumann: Tre romanser op. 22.
    Carl Reinecke: Trio för oboe, valthorn och piano op. 188.
    Wolfgang Amadeus Mozart: Divertimento nr 11 D-dur K. 251.

    Medverkande: Matti Koponen, violin. Philip Zuckerman, violin. Alexander Pozdniakovas, viola. Mikko Multamäki, kontrabas. Takuya Takashima, oboe, programplanering. Hannes Kaukoranta, valthorn. Eelis Malmivirta, valthorn. Mikael Kemppainen, piano.

     
    S:t Henriks ekumeniska konstkapell interiör (vänster). Konstkapellet invigdes 2005 och är ritat av arkitektbyrån Sanaksenaho Architects. Förutom de kyrkliga aktiviteterna används kapellet för bl a konstutställningar och konserter. Åbo filharmoniska orkester (höger).

    Guidad visning av Apoteksmuseet och Qwenselska Gården. Huset Qwensel är det äldsta bevarade borgarhuset i Åbo där de äldsta delarna är från tidigt 1700-tal. Interiörerna i rokoko och gustaviansk stil representerar tidens inredning och boende. I butiksflygeln finns ett apotek från 1800-talet. Till apoteket hör ett material- och ett herbarum, två laboratorier och en officin. Officinen är den äldsta bevarade apoteksinredningen i Finland. Här dricker vi eftermiddagskaffe.


    Apoteksmuseet och Qwenselska Gården från Aura å.

    Visning av Åbo Svenska Teater. Teaterhuset från 1839 är det äldsta i Finland. Under rundvandringen får vi bekanta oss med teaterns historia, samt med verkstäderna och arbetet på teatern idag. 

    Buss till färjeterminalen.
    Kl. 20:55 Avgång M/S Viking Grace.
    Kl. 21:00 Smörgårdsbord.

  • Dag 4. Måndag 18 november.: Ankomst till Stockholm.

    Kl. 05:30-06:10 Frukost (lokal tid).
    Kl. 06:30 Ankomst till Viking Line Terminalen, Stadsgården i Stockholm.

  • Ciceroner Airi och Tryggve Forssell.

     

    Resans ciceroner är åboprofilerna Airi och Tryggve Forssell. Airi har bl a belönats med Åbolands kulturfonds Svenska dagen-pris för sina omtycka guidningar på Åbos kyrkogårdar där hon bl a lyft fram olika kvinnor. Tryggve som är gammal åboensare valdes 2011 till årets kulturprofil i Åbo för sitt mångåriga engagemang i stadens svenskspråkiga kulturliv och under trettio år som arrangör av Hertig Johans gästabud på Åbo slott, då han också spelade rollen som Hertig Johan.

Kontakta oss