Skip to main content

Venedigs trädgårdar och Palladios Villor 1 – 6 okt 2024

På vår resa besöker vi Venedig och Palladiovillor i och kring Vicenza. I Venedig vi ser vi klassiska sevärdheter som Marcuskyrkan och Dogepalatset, Vår ciceron, konsthistorikern och Venedigkännaren Hans Lepp tar oss också med till bl a Scuola Grande di San Rocco med Tintorettos magnifika vägg- och takmålningar och Santa Maria Gloriosa dei Frari med bl a Bellinis Fraritriptyk och Titzians högaltare. Trädgårdsspecialisten MariaGrazia Dammicco har valt ut tre venetianska trädgårdar som hon visar oss. Vi får lära oss om stadens renässansträdgårdar med sina geometriska buxbomshäckar, blomsterparterrer, svalkande träd anpassade till stadens begränsade utrymmen och speciella förutsättningar. Under tre nätter bor vi i Vicenza där Andrea Palladio under en stor del av sitt liv verkade. I staden ser vi två av hans kända byggnader Teatro Olympico och Valmarana-kapellet i Chiesa di Santa Corona. Vi besöker fyra av Palladios viktigaste villor, Villa Rotunda, Villa Barbaro, Villa Emo och Villa Foscari, den senare känd som La Malcontenta. I den lilla staden Possagno, vid foten av Dolomiterna besöker vi den store 1700-talsskulptören Antonia Canovas museum och tempelliknande begravningskyrka.  Utanför Vicenza besöker vi vackra Villa Montruglio där vi provar vin och får en guidad rundtur. Resan görs i samarbete med ArkDes Vänner.

Fritextsökning

Dagsprogram

  • Dag 1. Tisdag 1 oktober.: Ankomst till Venedig, Markusplatsen med Markuskyrkan och Dogepalatset.

    Flyg med Austrian Air från Arlanda kl. 10:05 med byte i Wien och ankomst till Venedigs flygplats Marco Polo kl. 13:50. Vår ciceron Hans Lepp och färdledare Barbara Lassesson Tucci möter upp med skylt efter säkerhetskontrollen. Från flygplatsen blir det sedan båttransfer in till Venedig. Vi lämnar av våra väskor vid vårt centrala hotell, Hotel Al Piave.

    I sin klassiska resebok ”17 Italienska städer” från 1950 skriver Ellen Rydelius: ”Venedig… Finns väl en stad, som så sysselsatt vår fantasi långt innan våra ögon fick skåda den förtrollande ön vid Adriatiska havet? …Staden, som inte har gator utan kanaler, där ”lagunens delfiner” glider fram i stolt majestät nu som för tretton sekler tillbaka, denna stad, där vittrade marmorpalats ännu i sin förnedring minner om den tid, då Venezia var det nya Sybaris, då dess köpmän sände ut skepp över all världen och själva levde som furstar i sagolik lyx, staden, där det flutit mera blod och tårar, spunnits mer intriger, spelats mera kort och hållits flera maskerader än på någon annan fläck i världen. Foscaris, Goldonis, Casanovas stad!...”

    Hans Lepp och den lokala skandinavisktalande guiden Christina Stangalino tar oss med till Markusplatsen som Napoleon kallade "Europas salong". Under 800-talet låg här ett litet torg som hörde till den ursprungliga Markuskyrkan. När Venedig växte till en sjöfarts- och handelsmakt, utvecklades torget till att bli politiskt och religiöst centrum. Här ligger Dogepalatset, uppfört under 1300–1400-talen och en gång residens för Venedigs mäktige doge. Under vårt besök i palatset möter vi Venedigs rikedom och konstskatter som ackumulerats under århundradena. Här får vi bl. a. uppleva den väldiga Sala del Collegio, uppförd av stadens skeppsbyggare och rikt smyckad med imponerande vägg- och takmålningar av Veronese.


    Kampanilen och dogepalatset från vattnet. 

    Därefter besöker vi Markuskyrkan med sina orientaliska mosaiker, sitt guldaltare och de berömda bronshästarna från Konstantinopel. Kyrkan byggdes ursprungligen för att förvara relikerna efter evangelisten Markus som hämtats från Alexandria av venetianska köpmän 828. Den nuvarande byggnaden uppfördes under 1300 och 1400-talet. Markuskyrkan var ursprungligen dogens privata kapell men blev 1807 Venedigs katedral och säte för den romersk-katolske patriarken av Venedig.


    Markuskyrkan med sina guldmosaiker. 

    På torget står Kampanilen, som ursprungligen byggdes på 1100-talet men fick sitt nuvarande utseende efter en restaurering på 1500-talet. Kampanilen har genom historien haft olika funktioner och har bl. a. varit fyr, vakttorn och tortyrkammare. Från denna utkiksplats demonstrerade Galileo sitt teleskop för dogen Leonardo Donà år 1609. Tornet kollapsade plötsligt 1902 men återuppbyggdes 1912. Det ges möjlighet att på egen hand åka upp i det i den 100 meter höga Kampanilen och beskåda utsikten över både staden Venedig och lagunen.

    Gemensam välkomstmiddag på Ristorante Centrale vid Markusplatsen.

  • Dag 2. Onsdag 2 oktober.: Trädgårdarna till Palazzo Contrarini Dal Zaffo och Palazzo Grimani Ai Servi, Santa Maria Gloriosa dei Frari och Scuola Grande di San Rocco.

    Kl. 07:00-08:50 Frukost.
    Kl. 09:00 Avfärd från hotellet.
    Venedigs förmögna familjer började framförallt under renässansen uppföra trädgårdar i anslutning till sina palats. De påkostade trädgårdarna följde tidens arkitektoniska ideal och blev rum för umgänge. De speciella förhållandena ute på lagunöarna innebar speciella utmaningar med bl. a val av växter och risker för översvämningar. Under förmiddagen guidas vi av trädgårdsspecialisten MariaGrazia Dammicco som valt ut två trädgårdar för oss.


    Trädgårdsspecialisten MariaGrazia Dammicco.

    Vi inleder med besök i Palazzo Contrarini Dal Zaffo. Palatset uppfördes under senare delen av 1400-talet och räknas bland Venedigs första renässansbyggnader karaktäriserad av sin vita marmorfasad i tre våningar med inslag av bysantiska stildrag. Det är omtvistad vem som ritade palatset, där ofta Giovanni Buora, Mauro Codussi och Pietro Lombardo ofta nämns som tänkbara arkitekter. Byggandens namn härleds till Contarini dal Zaffo som var hertig av Jaffa och tillhörde en av Venedigs mäktigaste familjer. Gasparo Contarini som lät uppföra palatset tillhörde en av Venedigs mäktiga familjer och räknandes till stadens upplysta intellektuella. Vid uppförandet av palatset var en av hans grundidéer att förse det med en stor trädgård med ett casino (ett mindre trädgårdshus för umgänge). Bland de som kom att besöka casinot kan nämnas Titian and Aretino. Den ursprungliga renässansträdgården med utgångspunkt i en korsformad mittaxel fick under 1800-talet en mer romantisk prägel med bl a en kulle och en guldfiskdamm. Vid denna tid höjdes även vissa av planteringarna för att undvika högvatten. Ombyggnader under århundradena har gett trädgården en speciell charm och den magnifika utsikten över lagunen kvarstår. Idag är palatset och trädgården uppdelad mellan två katolska institutioner varav en är ett nunnekloster.


    Casino degli Spiriti.

    Vi besöker sedan Palazzo Grimani Ai Servi med sin vackra trädgård. Här välkomnas vi av Elisabetta Candiani vars familj innehaft palatset i över hundra år. Här möter vi en klassisk venetiansk palatsträdgård från 1500-talet, där renässansens strika former anpassats till Venedigs begränsade ytor. I centrum finns den porlande fontänen omgiven av rundade buxbomsparterrer. Runt parterrerna växter skuggande oliv- och fruktträd.


    Palazzo Grimani Ai Servis vackra renässansträdgård. 

    Lunch på egen hand.

    Hans guidar oss i Santa Maria Gloriosa dei Frari, en av Venedigs största kyrka, byggd av franciskanerna och uppförd under mitten av 1300-talet. I denna imponerande kyrka kan vi beundra Bellinis Fraritriptyk, Johannes Döparen av Donatello och Titzians högaltare med Jungfru Marias himmelsfärd. Här finns även Canovas gravmonument, utförd 1822 av Canovas elever efter hans bortgång. Monumentet baseras på Canovas ritningar till Tizians gravmonument som aldrig fullbordades.


    Canovas gravmonument i Santa Maria Gloriosa dei Frari.

    Därefter besöker vi Scuola Grande di San Rocco, skolan som grundades som en välgörenhetsinrättning för de sjuka under mitten av 1500-talet. Tintoretto fick i uppdrag att utföra monumentala vägg och takmålningar med bibliska motiv i de stora salarna.


    Salone Maggiore i Scuola Grande di San Rocco.

    Middag på egen hand.

  • Dag 3. Torsdag 3 oktober.: Palazzo Nani Bernardo, Vicenza.

    Kl. 07:00-08:50 Frukost och utcheckning. Vi lämnar väskorna i bagagerummet.
    Kl. 09:00 Avfärd.
    MariaGrazia Dammicco tar oss med till Palazzo Nani Bernardo, uppförd under mitten av 1500-talet efter ritningar av Andrea Vittoria. Palatset är beläget mellan Ca' Rezzonico och Ca' Foscari med utsikt över Canal Grande och den intilliggande trädgården. Under 1800-talet anlades en ny stor trädgård inspirerad av renässansens formspråk. De omslutna parterrerna är fyllda av växter som blommar året runt. Trädgården drabbades hårt under “Acqua Granda” 2019 men efter omfattande restaurering är den nu åter i sin fulla prakt. Palatset och trädgården ägs av Contessa Elisabetta Lucheschi Czarnocki.


    Trädgården till Palazzo Nani Bernardo.

    Lunch på egen hand.
    På eftermiddagen reser vi vidare till Vicenza där vi checkar in på Antico Hotel Vicenza i nära aslutning till domen. Middag på egen hand.

  • Dag 4. Fredag 4 oktober.: Stadsvandring Vicenza, Villa Rotonda, Contessa Camerini.

    Kl. 07:00-08:50 Frukost.
    Kl. 09:00 Avgång.
    Hans tar oss med på en vandring genom vackra Vicenza där vi följer den berömda renässansarkitekten Andrea Palladios (1508­­-1580) fotspår och ser Basilica Palladiana och Teatro Olimpico. Basilikan som ligger på Piazza dei Signori byggdes ursprungligen i gotisk stil under 1400-talet men fick sitt nuvarande utseende med loggia och portik av marmor efter ritningar av Palladio under mitten av 1500-talet. Teatro Olimpico, som anses vara världens äldsta inomhusteater, beställdes av Accademia Olimpica och blev Palladios sista projekt som efter hans bortgång slutfördes av Vincenzo Scamozzi. Vi fortsätter vår stadsvandring och besöker Chiesa di Santa Corona med Valmarana-kapellet ritat av Palladio.


    Teatro Olimpico.

    Med sin arkitektur baserad på symmetri och proportioner samt med sin 1570 publicerade ”Quattro libri dell'architettura” (”Fyra böcker om arkitekturen”) är Palladio en av de mest inflytelserika arkitekterna genom tiderna. Över hela världen möter man Palladioinspirerade palats och kyrkor med de typiska kolonnprydda förhallarna. Bland byggnader direkt influerade av hans verk märks bl a Thomas Jeffersons Montecello i Virginia, USA, och i Sverige bl a Gunnebo slott utanför Göteborg. Lunch på egen hand.

    Vi besöker Villa Rotonda, ett av Palladios mest berömda verk. Villan, som egentligen heter Villa Almerico-Capra, byggdes som residens för Paolo Almerico som ville dra sig tillbaka till sin hemort Vicenza och uppföra ett privat palats på landsbygden. Namnet "Capra" kommer från bröderna Capra, som färdigställde byggnaden efter att den överlåtits till dem 1591. Med sitt platta kupoltak och tempelfasader i alla väderstreck, representerar villan renässansens formideal och har inspirerat byggnader över hela världen.


    Villa Rotonda.

    Vår resa fortsätter till Villa Montruglio där vi får en guidad rundtur. Villan som uppfördes under sent 1600 till tidigt 1700-tal, ägdes ursprungligen av familjen Arnaldi som hade förvärvat ett stort markområde under 1500-talet tack vare sina band med familjen Pigafetta. Arkitekten Francesco Antonio Muttoni var starkt influerad av Palladio och Scamozzi vilket syns på bland annat portiken och sidovingen. Idag ägs villan av familjen Camerini. Visningen avslutas med vinprovning med tilltugg.

    Middag på egen hand.

  • Dag 5. Lördag 5 oktober.: Possagno, Canova-museet, Villa Barbaro och Villa Emo.

    Kl. 07:00-08:50 Frukost.
    Kl. 09:00 Avfärd.
    Vår färd tar oss till den lilla staden Possagno, beläget vid foten av Dolomiterna. Här föddes 1757 nyklassicismens store skulptör Antonio Canova. Hans far och farfar var båda stenhuggare och drev ett stenhuggeri i Possagno. Efter faderns tidiga död kom Antonio att uppfostras av sin farfar, Pasino Canovo och redan som 10-åring började han skulptera i lera. Vi besöker Canovas familjehem som idag är ett museum. Här finns även ett glyptotek med Canovas gipsmodeller som hans halvbror, skulptören Giovanni Battista Sartori, lät flytta från skulpturverkstaden i Rom till Possagno efter mästarens bortgång. På museet ser vi bl a gipsmodellen till hans enorma Napoleonskulptur vilken avbildar kejsaren som krigsguden Mars.


    Glyptoteket på Canovamuseet.

    En bit från Canovas Glyptptek ser vi hans storslagna begravningskyrka inspirerad av Pantheon. Gemensam lunch.


    Canovas begravningskyrka.

    Vi besöker sedan Palladios Villa Maser / Villa Barbaro, uppförd runt 1550 för bröderna Daniele och Marcantonio Barbaro. Interiören är rikligt dekorerad med fresker av den store venetianske mästaren Paolo Caliari, känd som Veronese. Alessandro Vittoria har utformat stuckaturerna i villan och skulpturerna i trädgården.

    Vi avslutar dagens program med besök på storslagna Villa Emo. Villan, som var en av Palladios sista projekt, beställdes av Leonardo Emo under mitten av 1500-talet och har varit i familjens ägo ända fram till 2004. Byggnaden präglas av strikt symmetri med en tempelliknande portik, inramad av två kolonnader med utsikt över de vidsträckta ägorna där familjen Emo bedrev jordbruk.


    Villa Emo.

    Gemensam middag i Vicenza.

  • Dag 6. Söndag 6 oktober.: Villa Foscari (La Malcontenta) och hemresa.

    Kl. 07:00-08:50 Frukost och utcheckning.
    Kl. 09:00 avresa.
    Bussen tar oss till Villa Foscari, även känd som ”La Malcontenta” vid Brentakanalen. Denna ståtliga byggnad är ritad av Andrea Palladio och uppförd under mitten av 1500-talet. Under vår rundvandring får vi även ta del av den omfattande restaurering som familjen Foscari genomfört efter att man återköpt den egendomen på 1970-talet.


    Villa Foscari (La Malcontenta).

    Kl. 12:30 ankomst till Venedigs flygplats Marco Polo.  
    Vi reser med Austrian och vårt flyg avgår kl. 14:45 med byte i Wien och ankomst till Arlanda kl. 19:15.

  • Ciceron Hans Lepp.

    Hans Lepp är kulturråd, konsthistoriker och diplomat utbildad i Sverige och Italien. Han har under åren som kulturråd vid Svenska institutet varit initiativtagare till flera större kultursamarbeten mellan Sverige och Italien. Han är även president i Svenska Pro Venezia.

Kontakta oss